Conan – Monnos

Voor de liefhebbers van het zwaardere werk kan ik de heren van Conan uit het Verenigd Koninkrijk aanraden. Na de EP “Battle in the swamp” (2007),  het debuutalbum “Horseback battle hammer” (2010) en een split met Slomatics (2011) brengen de drie mannen nu via Burning world records “Monnos” uit. Vanwege de bandnaam zou ik een recensie vol met spierballentaal en splijtende schedels op de oorlogsvelden kunnen schrijven, maar daar begin ik niet aan. Ik zal wel toevertrouwen dat vijf van de zes nummers er van begin tot eind in hakken. In dik 39 minuten tijd krijgen we stoner, doom en down-tempo van de bovenste plank voorgeschoteld. Opener “Hawk as weapon”, voorlaatst nummer “Headless hunter” en afsluiter “Invincible throne” zijn met hun lengte en traagheid het meest onder de noemers doom en down-tempo te scharen. Man, wat een geluid produceren deze heren met maar één gitaar en bas. Zo zwaar en laag gestemd dat het hier en daar, wat het geluid betreft, wat van drone weg heeft. Maar ondanks de nodige herhalingen blijft er ruim voldoende afwisseling te ervaren. Zo bestaat elk nummer uit een paar effectieve en sterke riffs met kleine tempowisselingen, die je hoofd laten mee deinen. Zij maken plaats voor gerekte trage passages met roepende zang en keren daarna weer terug, waardoor het deinen van het hoofd zelfs nog meer toeneemt. Dit is zeker het geval in de lompe, zwaar groovende stoner nummers “Battle in the swamp” en “Grim tormentor”, waarbij ik aan het eind van het eerstgenoemde iedere keer weer uit mijn plaat ga. Daar wordt de heerlijk stampende riff opgebouwd naar een groove dat ik het beste als vieze stonercore kan omschrijven. Gruwelijk lekker. “Grim tormentor” knalt er daarna meteen weer in met nog zo een monsterlijk pakkende riff dat het uit de plaat gaan met nog een aantal minuten verlengt wordt. Vocaal gezien moest ik in het begin nog even wennen, aangezien er veelal op een soort roepende manier de teksten om de oren voorbij vliegen. Alsof zanger/gitarist Jon Davis en zanger/bassist Phil Coumbe bovenop een heuvel staan en hun legers toebrullen vlak voor een gevecht (heb ik toch de verleiding niet kunnen weerstaan, excuus). De een wat hoger in bereik dan de ander. Maar na een aantal luisterbeurten kan ik zeggen dat ik er goed aan gewend ben en dat het absoluut bijdraagt aan het eigen geluid van Conan.  Het vierde nummer “Golden axe”  is een rustig instrumentaal nummer met alleen gitaar en drum. Niet bijster bijzonder, maar wel een welkom rustpuntje tussen al het geweld. Al met al is “Monnos” dus een heerlijke plaat die erom vraagt om vaak en vooral snoeihard gedraaid te worden. En dat is ook precies wat het de laatste tijd bij mij thuis heeft gedaan en wat het nog wel een tijdje zal blijven doen. Ik stel voor dat iedere lezer (alle vier) van dit stukje precies hetzelfde gaat doen. Geniet ervan.

TMP: 85/100

Conan – Monnos (Burning world records, 2012)
1. Hawk as weapon
2. Battle in the swamp
3. Grim tormentor
4. Golden axe
5. Headless hunter
6. Invincible throne

Geef een reactie

