These Mountains Are Ghosts – Demon horde

Laten we onmiddellijk maar uit de biecht klappen: ik loop niet hoog op met hardcore. Muzikaal en inhoudelijk is het vaak zo simplistisch dat kleuters het zelfs te eenvoudig vinden. Moslimgewijs loopt de jaartelling in de hardcore scene dan ook enkele decennia achter, aangezien twintig jaren na ontketening uiteindelijk ook “Reign in Blood” de harde gasten hun gehoor bereikt heeft. Idem dito voor de melodieuze inslag, die At the Gates begin jaren negentig al introduceerde. Maar soit, ik heb er geen verstand van, laten we het daarop houden. Waar ik wel verstand heb, is het verstaan van goede muziek. These Mountains Are Ghosts brengt met “Demon horde” hun debuut uit en dat mag gehoord worden! Ik plaats ze gemakkelijkheidhalve in het straatje hardcore, maar These Mountains Are Ghosts is zoveel meer. De jonge snaken gedragen zich als hyperactieve instrumentengeselaars en laten geen seconde verloren gaan om ADHD-gewijs ons te bekogelen met hun sonische chaos. Ik denk dan onmiddellijk aan het oudere Mastodon. Zonder verpinken: “Demon horde” kan moeiteloos concurreren met een plaat als “Remission”, luister maar eens naar “Harmbringer”. De negen composities zijn druk, technisch van een hoog niveau en zeer gevarieerd door de vele tempowisselingen. Zo krijgt “Death of me” halverwege een ommezwaai naar een enorm swingend gedeelte dat nadien overgaat naar een haast stoner uitbarsting. Iedere keer je het album beluistert, hoor je nieuwe ontdekkingen. Enig minpunt is de zang; hij mist kracht en identiteit. Als de rauwere gastzangers hun entree doen, gebeurt dat niet onopgemerkt. Ik hoop dat dit euvel positief zal evolueren in de toekomst. Ik weet zeker dat These Mountains Are Ghosts een topspeler kan worden. Mits hard werk, veel steun (van het label) en nog meer geluk spelen ze de finale van de Champions League. Het talent is ongetwijfeld aanwezig.

fLP: 81/100

These Mountains Are Ghosts – Demon horde (Funtime 2012)
1. Demon horde
2. Torn apart
3. Tempest of the depths
4. The blackest curse
5. Death of me
6. Destroyer of worlds
7. Harmbringer
8. Robbers of the wasteland
9. Burning psalms

Geef een reactie

