Amenra – We leven op hoop

Met het nieuwe “Mass V” bedient Amenra iedereen een mokerslag in het gezicht en na jaren keihard werk heeft het gerespecteerde Neurot Recordings de band in de armen gesloten. Alle voor-de-hand liggende vragen werden al eens gesteld en Addergebroed wil het graag eens anders aanpakken door wat netelige vragen te stellen. De meeste magazines wagen zich hier niet aan en zanger Colin liet duidelijk weten zich enkele keren behoorlijk geërgerd te hebben. Ik zal een extra aflaat kopen! Maar niks is zo mooi om open en eerlijk moeilijkere onderwerpen aan te pakken en zo duidelijk weer te geven het nu echt is. Echtheid is trouwens iets wat Amenra hoog in het vaandel draagt. De passie die de band live zo kenmerkt, straalt evenzeer van de spreekbuis van de band af. Enjoy,… Or not. (fLP)

AmenRa-OfficialBand2_DSC_7172_hires

Hoe pakten jullie het aan na de vorige missen? Amenra heeft een erg herkenbare sound en valt moeilijk te vergelijken met anderen. Maar jullie sound is erg eenzijdig en dat brengt beperkingen teweeg.
Onze stijl en sound is erg beperkend, inderdaad. Ik kan dat maar beamen. We proberen daar niet teveel over na te denken. We willen vooral voorkomen dat de muziek van Amenra een theoretische aangelegenheid wordt.

Waren jullie niet bang om na “Mass IIII” met wederom krak hetzelfde te komen opdraven?
Waarom zouden we moeten bang zijn om met “hetzelfde” te komen opdraven? Dat is juist de essentie van je “eigen” ding doen. Wij bewaken dit zelfs. We doen liever hetzelfde, “echte”, dan dat we de massa ons gaan laten in een meer acceptabele richting duwen. Wij doen nu eenmaal “dit”. Uit ons komt dit bepaalde geluid nu eenmaal voort. Moeten we ons daarvoor gaan schamen omdat de buitenwereld ons bepaalde eisen of verwachtingen gaat gaan opleggen? Wij zijn er fier op. Het is van ons. We dweilen er de vloer mee, met verwachtingen en eisen. Sinds dag één. niemand gaat voor ons bepalen wat we waard zijn of wat we zouden moeten waard zijn – in hun ogen. Dat doen we zelf wel. We bepalen onze eigen weg wel.

In feite; hebben jullie er bewust rekening mee gehouden om kleine nuances in de muziek te leggen om zo toch dat beetje extra te brengen op “Mass V”?
De nuances komen natuurlijk. we schrijven met oog op ons eigen buikgevoel. Een collectief gevoel. En als het aan ons maatstaven voldoet, dan moet het maar voor iedereen goed zijn. Of niet. Wij gaan er alleszins niet wakker van liggen. Of toch wel. Jammer genoeg. We schrijven gewoon. los van wat ervoor kwam en van wat nog komen zal.

Je geeft jouw nummers vrij speciale titels…
“Speciale” titels – Is dit zo? Wat is er dan normaal?

Wel ja, het Engels en Frans spreekt voor zich, maar als Nederlandstalige heb ik geen benul waar “Boden” voor staat.
Boden“; een bode, boden, “messengers”. En ook Duits. Voor “bodem”. Ik refereer hier naar Oorsprong. Waar iedereen vandaan komt en naartoe gaat. Komen van en gaan naar. Alles dichtbij jezelf houden. We hebben allemaal een oorsprong en creëren een nieuwe voor ons nageslacht. de queeste om een vruchtbare grond aan te reiken zodat onze kinderen diep wortels kunnen graven en stevig in het leven kunnen staan, voorbereid op de eerste storm die zich aanreikt en te pogen ze omver te gaan maaien. We leven op hoop.

En “Nowena / 9.10”?
Een noveen is een periode van 9 opeenvolgende dagen waar er gebeden wordt om kracht, of bv. genezing. “Mass V” werd opgenomen in 9 dagen (bijna 10 eigenlijk). Cst. brandde een kaars. Ergens moeten we onszelf verplichten op een zeker punt te stoppen. We haten eindes. Daarom eindigden we de plaat ook met een fade out – symbolisch. Toen de kaars op was, was het gedaan. Dit nummer is een soort van eerbetoon aan de helende kracht die we als broeders uit Amenra hebben kunnen putten… Novena is latijn voor een noveen. “Nowena | 9.10” is ook een anagram voor de namen van mijn twee zonen, evenals hun geboortedag.

Tevens heb je met de letters en klanken van het laatste gespeeld om op de slipcase “Wedowa (voor moeder)”. Te noteren. Dat schreeuwt om een verklaring!
We dragen “Mass V” op aan onze moeders. Het is misschien een van de “grootste” dingen die we in ons leven al “bereikten” en we kregen dit allemaal van hun. Mijn moeder is weduwe.

Jullie komen uit de hardcorescene waar het DIY-principe hoog in het vaandel wordt gedragen…
…en nog steeds! Ik ben er zeker van dat we nog steeds onder die noemer vallen. Ondanks wat sommigen mogen denken.

Met Spineless zette je je bij momenten af tegen de verloederde verwesterde maatschappij.
Ook ja.

Steekt het jou dan niet tegen dat Soulslayer (en ook Neurot) toch wel erg hoge prijzen hanteert voor jullie producten? Tegenwoordig is €19 voor een cd (incluis binnenlandse zending) toch wel erg prijzig.
Ik begrijp het maar al te goed. Heden kost alles geld. Zelfs de zaken zonder “waarde”. Ik ben blij dat onze cirkel niet meehelpt de waarde van muziek als creatie, als kunstvorm, naar beneden te helpen. Vele labels die hun “producten” kunnen aanbieden aan “acceptabele (hier is dat woord weer) prijzen” – cd’s in flutkartonnetjes, die niet eens meer een hoes te noemen zijn, helpen gewoon mee de muziekindustrie in de neerwaartse spiraal te houden, neer te halen voor altijd. Vraag 5 euro voor iets en de mensen behandelen het als afval. Trouwens, 5 euro is wat wij, als we geluk hadden, tijdens de eerste jaren kregen om te gaan optreden ergens na 3 uur rijden met 2 auto’s,… Wij schatten wat we doen naar waarde. En ik ben heel dankbaar dat Neurot en Soulslayer dat ook doen. Bijvoorbeeld portkosten kosten enorm veel in België in vergelijking met andere EU-landen. Evenals de kartonnen mailers die gebruikt worden om de cd’s/lp’s zonder plooien en kreuken bij de mensen thuis te krijgen. Om dan maar te zwijgen over het heen en weer gesleur, gemail en gerij iedere week met alle zaken en pakjes en de tijd die erin kruipt om dat allemaal te orkestreren. We zijn zo blij dat we zelf niet meer in onze lunchpauzes moeten heen en weer rijden naar de post. Of ‘s nachts tot diep in de nacht moeten pakjes maken. Wij hebben daar jammer genoeg geen tijd meer voor zoals toen we 16 jaar waren. En bij Neurot, om van een US productie, ettelijke “Mass V” cd’s van het zonnige Californië in gelijk welke platenwinkel in Europa, Rusland of waar ook ter wereld te krijgen,… Ik wil er bijna niet aan beginnen om dat uit te leggen,… Van distributiepunt 1 (EU bv.) naar punt 2 (een land) naar punt 3 (een winkel in een stad). Als iedere partij zijn deel ervan genomen heeft, zit je aan 19 euro. Labels hebben torenhoge promotie- en reclamekosten, mensen die moeten betaald worden,… Zeg me, wat is 19 euro voor iets waar wij 14 jaar voor geleefd, aan gewerkt en voor gevochten hebben? Nog geen 1,5 euro voor ieder jaar van ons leven dat we ervoor gaven,… Voor ieder jaar waar we geen tijd hadden om met vrienden af te spreken of om op reis te gaan met ons gezin,… Deze vraag beantwoorden doet pijn. Ik begin bij mijzelf: sinds dag één doen we alles, maar ook alles zelf. De muziek als basis, schrijven, booken, enz. Ik spendeer nu al de helft van mijn leven in duistere koude repetitiehokken, achter de computer, dubbel geplooid in auto’s en bestelwagens, 1000-den euro’s geïnvesteerd in materiaal, benzine, vliegtuigtickets. Uren aan een stuk krampachtig onderweg. Mijn nek is kapot, evenals mijn rug. Laden Lossen. Ik geef me voor 300% live, wat wil zeggen dat ik na een show niet meer kan zien van de pijn in mijn hoofd. En de dag erna kan ik soms niet meer de trap op. Dit naast mijn gezinsleven en fulltime job. Is dit een hoge prijs die ik moet betalen, ja. Hoor je iemand van ons klagen, neen.

Ik wil nog een stapje verder gaan: soms lijkt het of Amenra serieus wordt uitgemolken door al die recente split- en live-uitgaven.
Pijn… Wie bepaalde dat een band geen splits mag uitbrengen met vrienden? Wie bepaalde dat we elkaar zo niet mogen helpen? We zijn vrienden die proberen elkaar vooruit te helpen. Een 7″ in kleine oplage – gezeefdrukt, bestickered, etc, kost je bijna 5 euro. Je verkoopt die aan 6-7 euro. Je geeft er een deel weg aan vrienden en kennissen en je mag hopen dat je ooit je geïnvesteerde geld terugziet. Wie bepaalde ook dat bands geen live lp’s mogen uitbrengen omdat dit uncool is? Ook al klinken ze beter dan elke studioplaat ze ooit uitbrachten. We proberen gewoon zoveel mogelijk achter te laten hier in de hoop dat er later ook maar iets van ons overblijft. Verplichten we de mensen om die zaken te kopen of te blijven kopen? Neen, steunen die mensen daarmee ons bestaan en ons verder bestaan? Ja. Is het iemand te duur? Download het dan illegaal. Er zijn nu eenmaal opties. Maar iedereen moet ook de consequenties ervan voorzien.

De laatste jaren is de populariteit van Amenra (terecht) exponentieel toegenomen. Heel wat trendvolgers aanbidden de band en we mogen gerust wel stellen dat jullie de nieuwste hype zijn in de extreme scene. Een vriend van me zegt daarover dit. “Ik stoor me vooral aan die hipster-types die plots pakweg Amenra, Blut Aus Nord of Burzum lopen te hypen omdat het in een vreemd verwrongen imago van irritante ruimdenkendheid valt.” Wat is jouw mening daarover?
Misschien vervagen de grenzen gewoon en moet met al niet zo “ruimdenkend” meer zijn als vroeger om zo’n bands oké te gaan vinden. Ik had onlangs een gesprek met een Russische vriendin die vertelde over haar oerconservatieve/katholieke ouders. Ze zei dat ze onlangs naar Burzum zat te luisteren en haar ma vroeg wat voor muziek er oplag. “Burzum, ma“, zei ze. “Ah, dat is nog mooi“, zei de moeder. Zie je wat ik bedoel? De tijden veranderen. Dat we een trend of hype zouden zijn, kunnen we moeilijk zelf over gaan oordelen. Ik denk dat enkel kan als buitenstaander, wij zitten er te dicht op. Als je het mij vraagt hebben we al een paar “hypes” doorworsteld. De schaal ervan wordt gewoon wat groter. En dan nog,… Zo’n zaken zijn de energie niet waard om over te lopen zeiken. Er zijn belangrijkere dingen dan dit. Dit is zowat m’n mening hierover. Alles draait om hart en het raken ervan. Of je nu hip, trendgevoelig bent of niet. Fuck it. Heb je gevoelens? Een hart? Dan mag het je voor mijn part aanspreken, ook al is het maar voor even.

Op jullie Facebook pagina staat ergens een Portugees artikel over jouw tatoeages. Op je rug (en tevens op de cd-print) staat een joekel van een tekening die op een omgekeerde galg lijkt. Wat is het juist en waarvoor staat het?
Een omgekeerde dubbele galg. Oftewel een versmelting van de Todesrune en het Tau kruis. Het is mijn markering, mijn constante reminder op de eindigheid van alles. De dood. Het Oude Testament verwijst naar de markering van de mens met een Tau kruis opdat God hen zou sparen. Et dixit Dominus ad eum transi per mediam civitatem in medio Hierusalem et signa thau super frontes virorum gementium et dolentium super cunctis abominationibus quae fiunt in medio eius. (ADDERGEBROED: Ezechiël 9:4: En de Heere zeide tot hem: Ga door, door het midden der stad, door het midden van Jeruzalem, en teken een teken op de voorhoofden der lieden, die zuchten en uitroepen over al deze gruwelen, die in het midden derzelve gedaan worden.) Mijn offer ter bescherming van mijn zonen, een tweeling. De omgekeerde dubbele galg. Mijn leven en pijn als offer opdat hun niks zou en kan overkomen. We leven op hoop.

Daarbij aansluitend een filosofische vraag om af te sluiten. Wie Amenra live heeft morgen aanschouwen, weet dat jullie nogal “getormenteerd” overkomen. Laten we zeggen dat jullie alvast geen peace, love and understanding uitstralen. Wat is jouw visie over de mensheid en de toekomst ervan?
De mens moet terug in “het goede” in zichzelf (en dat van anderen) gaan geloven en ernaar handelen. Beetje bij beetje. De toekomst is mij onbekend.

Geef een reactie

