Goat Torment – Laat alles zijn gang gaan

Het was jaren geleden dat ik nog oersimpele black-death wist te appreciëren. Kabaal zoals Beherit en Blasphemy was al lang uit mijn gehoorgangen verjaagd. Todat ons eigen Goat Torment op de proppen kwam met een ijzersterk debuut “Dominande tenebrae”. Hierover en nog veel meer wordt uit de doeken gedaan door bezieler van het eerste uur: de heer Kwel. (fLP)

7295608538_1a83a2d29b_z
Vorig jaar heeft zanger-bassist Guust jullie verlaten. Dat kwam als een verrassing, aangezien hij toch wel het gezicht van de band was. Wat heeft eigenlijk tot de breuk geleid?
Om te beginnen hebben KJ (ADDERGEBROED: Guust) en ik de band samen opgericht. Er zijn verschillende redenen waarom ik besloten heb hem uit de band te zetten. We hadden wat persoonlijke problemen met elkaar, maar dit is helemaal niet de oorzaak. Problemen waren op muzikaal vlak. Als iemand praat over hoe goed zijn band is, maar er eigenlijk bijna nooit iets voor gedaan heeft, begin ik me toch al vragen te stellen wat de bedoeling is van een band? Om erdoor een grotere naam te krijgen (als persoon)? En als je nog geen instrument kan spelen moet je al helemaal niets beginnen, iedereen kan bas spelen op 1 snaar. In de studio heb ik zelf altijd alle baslijnen opgenomen. Kortom, als ik over muziek wilde praten (ik bedoel hiermee: nummers maken, alles in elkaar steken,…) kon ik niet met hem praten, want hij had er geen verstand van. Als je blijft zeggen meer te oefenen thuis, maar ziet dat 2 maanden later het niveau nog altijd hetzelfde is, wel… Je kan geen kansen blijven geven. Op een bepaald moment is/was mijn geduld dan ook over.

Zelf had ik nog niet eens door dat “Dominande Tenebrae” uit was. Wellicht komt dat doordat het Duitse Amor Fati Productions een erg klein label is. Waren er nog andere kandidaten om de plaat uit te brengen? En waarom kozen jullie precies voor Amor Fati Productions?
Dominande Tenebrae” is uit sinds februari, begin dit jaar. Eerst op tape en cd en een maand later ook op lp. Amor Fati is inderdaad een kleiner label, maar als hij iets uitbrengt, krijgt je ook de volle 100% steun van hem. En ik denk dat is wat een label moet doen. Er waren nog andere kandidaten die het wilden uitbrengen, maar ik ben bij Amor Fati gebleven, daar we een mooie deal hadden, en het label tevens beter bij ons paste.

Goat Torment lijkt, met de steun van jullie label, meer en meer aftrek te vinden bij de Teutonen. Waar zien jullie het verhaal eindigen?
Wij doen ons ding en we zien wel waar we eindigen. Ik wil niets forceren, pushen, of heb niet het gedacht om ik-weet-niet-waar te staan op een podium. We laten gewoon alles z’n gang gaan. Ik wil geen band zijn die op een jaar alles heeft en alles krijgt, en 2 jaar later hoor je niets meer. Het belangrijkste is dat we doen wat we willen doen.

Jullie werken live met Rogier (ex-Bethlehem, Hell Militia & Weltbrand) op bas en Sebastian op tweede gitaar. Het is de bedoeling dat beide heren actief blijven in Goat Torment? Of is er een bepaalde reden dat het geen vaste leden zijn (ze hebben ook niet bijgedragen aan de opnames van “Dominande Tenebrae“)?
Rogier doet inderdaad live bas, Seb heeft 3 gigs gedaan vorig jaar, maar hij blijft niet als vast lid. Nu hebben we Nornagest die de 2de gitaar live doet. Die 2 blijven – in overleg met hun van tevoren – vaste live members bij ons (en zover dat onze agenda niet overlapt met die van Hell Militia/Enthroned). Er is zeker een reden waarom ze niet vast zijn. Nadat we KJ uit de band hebben gezet, waren S. en ik op zoek naar een nieuwe bassist. Na enkele repetities met 2, hadden we besloten dat het eigenlijk veel makkelijker gaat met 2. Met hoe meer je bent, hoe meer meningen je hebt, hoe meer problemen,… Dus tot nu zie ik alleen maar iets positief om met 2 door te gaan.

Jullie hebben al eens op Deathkult Open Air gestaan en heel wat prestigieuze optredens in binnen- en buitenland op de teller staan. Het gaat precies erg lekker! Zit er nog wat moois aan te komen? Is Goat Torment eigenlijk ooit van plan te touren?
Begin juli hebben we nog een optreden met Von (ADDERGEBROED: en Svartidaudi + Hell Militia) op de planning staan ergens in het zuiden van Duitsland. Verder is er nog niets dat vast staat. Het label wil wel een mini tour organiseren (4 dagen), maar daarvoor hebben we nog geen exacte datum gekregen. Voor volgend jaar hebben we wel al een aantal mooie dingen vastliggen, maar daar vertel ik voorlopig nog niets over.

Jullie zijn naar de Blackout Studio in Brussel getrokken. Jeremy (bassist in Enthroned) zat achter de knoppen en hij heeft uitstekend werk verricht. Ik vind het geheel echter iets te steriel en zuiver klinken, terwijl bij dit soort teringherrie het best wel organisch en chaotisch mag klinken. Wat vinden jullie daarvan?
Steriel en zuiver? Daar spreek ik je tegen! Oké, ik weet dat sommige mensen een onzuivere war-sound hadden verwacht van ons, maar dat wilden we niet met dit album, we wilden een iets wat zuivere klank maar ook niet té. Het klinkt nog steeds smerig en chaotisch zoals het nu is, als je het mij vraagt.

De andere snarenplukker van Enthroned, Olivier, verzorgde het voortreffelijke artwork, maar ik heb geen idee wat het moet voorstellen. Enlighten me!
Wat je ziet, is een gekroond beest, met een pauselijke tiara. Dit dier stelt de perfectie voor in zijn monsterlijke verschijning, namelijk “gevaarlijk”. Het toont ook de associatie aan van de 4 elementen. Het beest heeft 4 poten van landdieren (aarde), klauwen van vogels (lucht), het spuwt vuur (vuur), en is bedekt met schubben (water). Kwik, zwavel en zout zijn vertegenwoordigd met hun symbolen in de driehoek rond de cirkel van de mantra, waarvan de nek stijgt naar een 6 puntige ster (zie je niet op de cd cover): het symbool van de perfecte combinatie. Boven de symbolen van kwik, zwavel en zout vind je de tekens van de dierenriem.

Hoe belangrijk is imago voor een band als Goat Torment?
Het imago van de band is heel belangrijk, dit is een boodschap (die ook persoonlijk is) die we aan het publiek willen meedelen.

De naam Enthroned is al enkele keren gevallen. Mij werd ook eens gezegd dat Goat Torment een saaiere en meer logge kopie is van onze Belgische black metaltrots. Wat vinden jullie van die opmerking?
Hahaha, sorry maar nu moet ik wel lachen. Ik denk dat die persoon Enthroned helemaal niet goed kent dan. Het is niet omdat Nornagest live gitaar doet, Phorgath ons album heeft opgenomen in de Blackout Multimedia, en Neraath ons artwork gedaan heeft, dat we een cheap Enthroned rip-off zijn. Dit is trouwens de eerste keer dat ik dit hoor. Ik heb helemaal niets tegen kritiek, maar dit vind ik wel een goeie!

Tenslotte, toen ik een jaar of 15 was, had je Beherit, Bestial Summoning en Blasphemy die verantwoordelijk waren voor de grootste ketelherrie. Jaren heb ik het genre helemaal links laten liggen totdat ik recent terug wat oppikte: Teitanblood, Grave Miasma, Wrathprayer,.. Zeg eens, kennen jullie enkele niet voor de hand liggende voorbeelden in hetzelfde genre als Goat Torment?
Wat me inspireerde was voor Goat Torment was: Demoncy (“Joined in darkness”, en “Enthroned is the night”), Black Witchery, Truppensturm, Necros Christos, Impaled Nazarene,…

Geef een reactie

