Bones – Verre van plat en testikelloos

De jonge geweldenaars van ons eigen Bones heeft een knaller van een demo losgelaten op de mensheid. Hun old school death metal staat als een huis en het is dan ook niet meer dan logisch dat Viktor en de zijnen aan een spervuur van vragen onderworpen werden. Read! (fLP)

375084_190429107776966_667956762_n

Bones is een nieuwe band; geen onnozele biografievragen, maar vertel eens: waarvan kunnen we de bandleden van Bones kennen?
Viktor (drums): Stef is actief in Alcoholic Nightmare, Jeroen heeft gespeeld bij Koester, Lukas is een all-rounder en speelt of speelde in zulke uiteenlopende bands als De Vettige Wijven, Anxiety Disorder, Slow Puncture,… Ikzelf heb gedrumd bij Goat Torment, live bij Toorn en nog een reeks andere, minder interessante dingen.

Jullie hebben zopas jullie eerste demo uitgebracht. …op cassette! For godsake why? Waarom op tape? En gaat het nog op een ander formaat uitkomen?
Viktor: Er zijn momenteel geen plannen om de demo op een ander formaat uit te brengen. Tenzij er een label komt met een interessant voorstel zal dit waarschijnlijk ook nooit gebeuren.

Lukas (bas): Ik heb een roze walkman. Redenen te over.

De sound op “Demo 2013” is rauw, eerlijk en direct. Geen fancy opsmuk, maar zoals het echt klinkt. Hoe belangrijk is zo een productie voor jullie? Jij als producer zou er wellicht in no time een mooie afgelikte topproductie van kunnen maken. Toch?
Viktor: Voor een mooie en afgelikte topproductie is mijn studio (en mijn ervaring) niet toereikend, maar het is waar dat ik het allemaal veel properder zou kunnen maken. Dat is echter niet de Bones sound. Sfeer staat bij Bones absoluut op de eerste plaats en die kunnen wij veel beter neerzetten door gewoon live samen de nummers te spelen. Dat zorgt ook voor veel meer energie tijdens de opnames. We hebben de demo eerst proper proberen op te nemen, de drums apart met een shitload aan micro’s, daarna gitaren, maar we waren totaal niet tevreden over deze sound, het klonk plat en testikelloos. Toen we het live opnamen met slechts een aantal micro’s kwam de sound bijna uit zichzelf tot stand.

Lukas: De demo heeft cojones, en dat is het enige dat telt, want het is een demo. Ik vind het beestig klinken: als er niets is om je achter te verbergen moet de muziek goed zijn.

Jeroen (gitaar/zang): Precies, een afgelikte productie is wel het laatste dat we willen. We spelen death metal godmiljaar, sfeer en energie zijn alles zoals Viktor zegt. Wat micro’s hier en daar en gewoon fucking rakken, primitief en gewelddadig. Dit zorgt er ook voor dat we strak staan als we moeten optreden, iedereen is op elkander ingespeeld.

Met bands als Torturerama, Massive Assault, Bones, Funeral Whore en Disinterred lijkt oude Zweedse death metal relatief weer in bloei te staan in de Lage Landen. Vanwaar de revival?
Viktor: Good music never dies! In België is er de laatste jaren vooral deathcore geweest dus ik ben blij met deze golf van meer old school-geïnspireerde death metal.

Jullie zijn vrij jonge snaken en ik veronderstel dat jullie er niet bij waren ten tijde van “Left hand path” en “Like an everflowing stream“. Lijkt het zo niet teveel op “graag willen zijn zoals de helden van destijds”? Ben je niet bang dat het een trend is in de negatieve betekenis van het woord?
Viktor: We baseren ons niet enkel op de grote death metal kolossen van vroeger, maar ook op veel andere en nieuwe muziek. Iedereen in de band luistert ook naar zeer uiteenlopende genres. Ik ben bijvoorbeeld zeker niet het meest geïnspireerd door de oude Zweedse death metal bands, maar eerder door meer atmosferische muziek: Necros Christos, Grave Miasma, Summoning, Enslaved, … ook al komt dit niet noodzakelijk altijd duidelijk naar voor in Bones. Ik vind zelf een groot deel van de Zweedse death metal revival redundant. Het is pas als je het voorgaande neemt en daar je eigen ding mee doet, dat je waardevolle muziek maakt, anders is het maar afkoken van een formule. Ik heb het gevoel dat we juist bezig zijn met Bones, we proberen buiten vooropgelegde lijnen van stijlconventies te kleuren en vooral volledig ons eigen ding te doen, ons niet laten leiden door wat anderen denken of verwachten. Ook met onze sound proberen we niet zomaar de gemakkelijke route te nemen en het geluid van andere bands klakkeloos over te nemen. Na één demo kunnen we moeilijk zeggen dat we onze eigen sound al gevonden hebben, maar we zijn er zeker naartoe aan het werken. Voor ons geen Boss HM-2. Wat denk ik spreekt voor ons is dat iedereen andere invloeden herkent in onze muziek. Veel mensen komen naar ons en zeggen: vette [insert favourite band here] invloeden man! Dat zijn dan vaak bands waar wij zelf totaal niet aan gedacht hebben.

Lukas: Indeed, ik vind het vreemd dat die vergelijking naar Entombed zo regelmatig naar boven komt. I love that shit to death, maar voor mij is Bones, terwijl het uiteraard constant refereert naar a simpler time in death metal, gewoon Bones. En die HM-2 sound, waar ik echter nog steeds zo geil als een snotneus van sta, komt trouwens beter tot zijn recht bij de hybrides: Southern Lord’s Trap Them, Black Breath, Nails,…; deze gebruiken die klassieke sound om extra punch en compressie aan hun heerlijk spastische hc-punk/metal/grind crossover te geven. Bones haalt de buzzsaw echter uit de handen van de dudes die er in spelen, niet uit een doos. En dan nog man, fuck, ik hoor zoveel vergelijkingen; Entombed, Autopsy, overlaatst Abscess en Necrophagia…. Which is nice, dat betekent dat mensen er in horen wat ze willen horen.

Jeroen: Volledig akkoord met wat Lukas & Viktor zeggen, er mag dan wel hernieuwde aandacht zijn voor death metal wereldwijd, maar die gaat wat mij betreft wel een pak verder dan enkel de Zweedse, en van een ‘revival’ is niet echt sprake vind ik. Plus het is echt niet alsof we collectief zoiets hadden van “He, Zweedse death is terug in, doen we mee?“. Bones heeft niks met zo’n onzin te maken, we zijn geen tribute band, we zijn allemaal al lang bezig met muziek te maken, op een eerlijke manier. Bones is heel natuurlijk gegroeid, we doen ons ding, we hebben vaak heel uiteenlopende muzikale smaken onderling, en die komen samen in onze nummers. We proberen niet een bepaalde sound te emuleren, we gaan ons niet baseren op specifieke albums, we gaan niks forceren. Gewoon vuile death uit het hart, tot op het bot. Plus ik heb een fucking Peavey 5150 man, waarvoor heb ik in godsnaam een HM-2 nodig?

Onlangs hebben jullie je eerste show gespeeld. Vertel! Hoe was het?
Viktor: Het was weeral bijna 3 jaar geleden dat ik nog eens op de planken stond dus het was heel erg plezant. De set ging vlot, zelfs ondanks logistieke problemen met het opstellen van de drums (veel te klein drumpodium). We proberen live met veel overgave te spelen omdat onze muziek ons nu eenmaal veel energie geeft en dat wrijft hopelijk wel af op het publiek. Ik kreeg tijdens en na het optreden het gevoel dat de meesten het goed vonden.

Lukas: Tweede show ook, ondertussen, met Master en Sonne Adam. Fuck, wat een vibe, man!

Jeroen: Bij mij was het ook al bijkans twee jaar geleden dat ik nog eens had opgetreden dus het deed extra deugd om m’n gitaar aan gort te rammen. Tweede show was ook fucking vet, alles kapot!! Heerlijke vortex van chaos en vernietiging AAARGHH!!

Er staat nog een show gepland in De Antifa-Brick. Zijn jullie niet bang daardoor in een politieke hoek gestopt te worden? Trouwens, Antifa doet voor de metalwereld meer fout dan goed, heb ik de indruk.
Viktor: Bones is apolitiek. Ik persoonlijk ben ook geen fan van de Antifa-beweging. Dat ligt niet aan de organisatie of de idee achter de beweging, maar zoals altijd aan de (meeste) mensen die ertoe behoren. Idioten die sommige zaken tot in het extreme doortrekken zodat ze zelf meer fascist worden dan de mensen/bands die ze willen boycotten. We hadden nog geen show in Antwerpen, de organisator is een vriend van twee bandleden en de andere bands zijn de moeite om het podium mee te delen: dat zijn de redenen waarom we dit optreden doen, niet een of andere politieke boodschap.

Lukas: Politiek is compleet het tegenovergestelde van rock n’ roll. En, daar wij gaarne een potje rocken, geef ik eveneens geen fluit om wie/wat/waar/wanneer/hoe/waarom. Ik steun de Antifa-brick in wat ze doen op dat gebied: een podium bieden voor zij die het wensen te gebruiken. De Britse bands Meatpacker en Merciless Precision zijn fucking cool en zijn coole dudes tout cours, GFR schopt allerhande reet, who gives a fuck dat die crusties voedselpakketten en verschuiling voor de daklozen voorzien? (Those bastards?!)

Jeroen: Links of rechts, extremismen ontmoeten elkander in hun fanatisme sneller dan men denkt. Ik mag er dan wel bepaalde gedachtegangen of politieke voorkeuren op nahouden, maar die gaan nooit ofte nimmer doorsijpelen in Bones. Ieder zijn mening maar wat Bones betreft is het metal of death, en gedaan godverdomme.

Van welke bands zijn jullie helemaal weg?
Viktor: Ik luister naar zeer uiteenlopende muziekgenres. In death metal spreek ik voor mezelf (en ook Jeroen denk ik) als ik zeg dat Grave Miasma (ADDERGEBROED: hopelijk stopt de komende tour met Necros Christos ook in de buurt) momenteel veruit de meest interessante, actieve band is. Huidige favorieten: Frank Zappa, Fleetwood Mac, Pink Floyd, King Crimson, Camel, Mono, Necros Christos, Summoning, Tiamat, Enslaved, Tenhi, Verminous, Kaamos, Morbus Chron, Absu,…

Lukas: Ik ga de overkill beperken door te zeggen wat nu in m’n afspeellijst staat: Zola Jesus’ The Spoils, Black Mountain’s Tyrants, B.Ö.C.’s eerste en wat Sabbath Assembly. Geen metal vandaag, dat gebeurt.

Jeroen: Fucking Grave Miasma man, aarhghgh! Wat een band! Gezien op Killtown in 2011 en de zaal vermorzeld verlaten, subliem! Mijn favoriete band is wellicht Darkthrone in alle periodes, vooral in het begin, buiten een aantal kakplaten vlak voor The Cult is Alive (UH!). Momenteel draait er hier veel Morbid Angel, Amebix, Negative Plane en Dark Castle.

Je liet onlangs wat vallen over een vinyl release. Doe het maar eens uit de doeken hier
Viktor: Er staat nog niets vast dus ik kan nog niets officieel bevestigen. Een geweldig death metal label heeft echter interesse getoond in ons nadat ze de demo ter ore kregen. Ze hebben dan ook gezegd dat ze eventueel met ons willen samenwerken aan een volgende release. We nemen het tweede weekend van juni (6-8/6) vier nieuwe nummers op. Wat er uiteindelijk van deze nummers komt zullen we dan wel zien, dat is nu nog onmogelijk om met zekerheid te zeggen. Wel kan ik zeggen dat die vier nummers samen ongeveer 20 minuten lang zullen zijn en de volgende titels meekregen: “Awaiting rebirth”, “Blight upon sodom”, “Envoys to Arrata” en “Protoplasmic entities”.

Koester-en (wie heeft’em?) jullie speciale toekomstplannen? Is daar een groot plan waar jullie met Bones willen staan in pakweg 15 jaren?
Viktor: Specifieke doelen hebben we niet, buiten goeie muziek maken. Als andere mensen deze muziek goed vinden en ons helpen met shows/releases of zelfs gewoon door onze rommel te kopen en te laten horen aan hun vrienden, dan zijn wij al meer dan content. Als er echter totaal geen reactie komt of iedereen vindt het oerslecht, dan zouden we nog blijven doordoen, zo lang we maar de muziek maken die WIJ willen maken zal Bones altijd blijven gaan denk ik.
We zoeken in ieder geval wel in de nabije toekomst een volgende release uit te brengen en nog veel meer optredens te doen.

Jeroen: Er is geen masterplan, hoewel we naast nieuwe releases een kleine tour in de toekomst wel zien zitten. Voor de rest gewoon muziek blijven maken vanuit het hart en blijven groeien als band. Ugh!!

Geef een reactie

