Oathbreaker – Een oneindige cyclus van kalmte en chaos

Groenten uit eigen tuin smaken altijd beter. Jaren werd België doodgezwegen in de internationale extreme scene. Maar net zoals de Rode Duivels zijn er een resem bands waar je tegenwoordig niet omheen kunt. Oathbreaker is er zo eentje. Dit uitstekend collectief heeft zo net een nieuwe plaat uit en tourt momenteel door Europa. Tussendoor hebben gitarist Lennart en drummer Ivo wat tijd gevonden voor een gezellige babbel te doen, hieronder te lezen. (FLP)

1009792_10151549747627582_2135854815_n
Het gaat tegenwoordig erg hard voor Oathbreaker. Grote festivals, pretentieuze shows en een plaat die (internationaal) goed onthaald wordt.
Ivo: Ik denk dat je dat nooit kan voorspellen. We wisten natuurlijk dat de vorige plaat niet slecht onthaald was, en dankzij “Maelstrom” hebben we enkele mooie dingen kunnen doen. Maar de nieuwe plaat verschilt toch duidelijk van ons debuut, dus je kan moeilijk op voorhand inschatten hoe de mensen zullen reageren. We hebben vooral getracht een plaat te maken waar we zelf achter konden staan. Nu de plaat er is, willen we die plaat gewoon zo veel en goed mogelijk promoten als mogelijk is. Het is niet altijd even simpel om vier agenda’s te combineren, maar tot nu lukt het wonderwel. En onze doelstellingen stellen we uiteindelijk telkens bij, er is geen groot masterplan of zo. We werken gewoon hard en nemen het stap per stap.

De nieuweling: “Eros/Anteros”, Grieks voor liefde en wederliefde. Hoe, wat en waarom? Vertel er eens wat meer over?
Lennart: Voor de titel hebben we ons laten inspireren door het toneelstuk “Pelléas et Mélisande” van Maurice Maeterlinck, dat gaat over liefde die gedoemd is te mislukken op basis van het idee dat menselijke actie gedreven wordt door een oneindige cyclus van kalmte en chaos. “Eros” verwijst naar die kalmte en “Anteros” naar chaos. We vonden het idee van opschudding die tot stabiliteit leidt, en omgekeerd, een erg passend beeld voor de plaat, en probeerden dit niet alleen tekstueel in de plaat te verwerken maar ook in de dynamiek van de muziek. De meiboom op de hoes symboliseert verandering. De overgang van de ene levensfase naar de volgende. We hebben die zelf gemaakt en opgesteld in een veld nabij Gent, waar Jeroen Mylle deze dan gefotografeerd heeft.

Ook deze maand gepland: een Europese tour met Birds in Row. Oathbreaker is headliner. Staan jullie dan zo hoog aangeschreven buiten de landsgrenzen? Vertel eens: wat zijn de verwachtingen? 
Ivo: Op zich denk ik dat wij en Birds In Row ongeveer even groot zijn. We hebben allebei al wat getourd, zowel in Europa als daarbuiten, en hebben al wat releases uit dus je kan stellen dat we wel aan elkaar gewaagd zijn. Het is gewoon zo dat we afgesproken hebben dat wij deze tour headlinen omdat het tenslotte naar aanleiding van de nieuwe plaat is. Voor hetzelfde geld was het omgekeerd, hadden Birds In Row een nieuwe plaat te promoten en sloten zij telkens af. Regelmatig touren is best belangrijk, omdat het nu eenmaal een belangrijke manier is om te groeien als band. Je plant wat zaadjes en je hoopt dat die enigszins gekiemd zijn als je de volgende keer terugkomt. Deze tour, waarbij we hoofdzakelijk N-Europa aandoen, gaat van kleine zaaltjes van een 100-tal man tot een paar zalen met een capaciteit van 300 man. De clubs die we begin september aandoen in Rusland met de Church Of Ra ken ik niet echt, maar ik vermoed dat die ook wel een zaalcapaciteit van 300 of meer zullen hebben. De rest van het jaar staan er nog enkele festivals op het programma en wat clubshows in zowel binnen- als buitenland.

Trouwens, nooit gedacht live twee gitaristen te gebruiken? Het zou alvast meer power geven, vooral tijdens solo’s waar de bas niet alles opgevuld krijgt.
Lennart: Daar hebben we zeker al aan gedacht, maar momenteel wegen de praktische nadelen van er een vijfde bandlid bij te nemen nog zwaarder door dan de voordelen. We vinden het ook niet perse zo erg dat we live wat anders klinken dan op plaat. Op die show in Leuven speelden we overigens met een vervanger op bas. Onze bassist Gilles is doorgaans wat meer aanwezig in het totaalgeluid, waardoor de bas wel meer opvult.

Hoe groot is de invloed van de Church of Ra op jullie hedendaags succes?
Ivo: Ik denk dat je die invloed moeilijk kan ontkennen. Vanuit het Church Of Ra-collectief bouw je nu eenmaal sneller zichtbaarheid op, omdat je met meerdere bands verbonden bent. Doordat iedereen hard werkt aan zijn eigen ding, creëer je zo makkelijker een gezamenlijk momentum dat je moeilijk kan missen. Daarnaast kun je als band ook een beroep doen op elkaar. We kunnen samen shows opzetten, we kunnen rekenen op getalenteerde fotografen en grafische artiesten, etc. Ik denk dat het een mooi bewijs is van hoe je door samenwerking meer kunt bereiken in plaats van elkaar te willen beconcurreren kost wat kost.

Hoe belangrijk is imago voor een band als Oathbreaker?
Ivo: Het zal je misschien verbazen, maar wij zijn veel minder bezig met ons imago dan mensen zouden denken. Waar we wel erg op letten, is de vormgeving van alles waar we onze naam aan verbinden. Het moet gewoon kloppen en consistent zijn met de muziek die we maken. Ik geloof persoonlijk sterk dat een goede vormgeving een meerwaarde kan zijn voor de muziek die je speelt. Maar we gedragen ons niet op een bepaalde manier met het oog op een bepaald imago. We gedragen ons zoals we ons voelen, daar zit helemaal geen plan achter.

Ik neem aan dat jullie uit de hardcore scene komen. Merk je een verschil met bands die in hetzelfde hokje passen als jullie, maar in feite uit de metal scene komen?
Ivo: Ik moet zeggen dat we nog niet zoveel op echte metalshows hebben gespeeld, dus die vergelijking kan ik (nog) niet maken. Maar het klopt wel dat we vanuit de hardcore/punk scene komen, waar je toch vooral op elkaar moet rekenen om iets gedaan te krijgen. Ik speel ook al iets te lang muziek om me nog bezig te houden met enige onderlinge concurrentie. Persoonlijk doe ik gewoon mijn ding, en als er al achter onze rug wordt gemompeld dan zal ik er alvast mijn slaap niet voor laten.

Met Deathwish Inc. & Godcity Studio is de link met Converge niet ver weg. Ook muzikaal past het perfect bij elkaar. Hoe belangrijk is deze band voor Oathbreaker?
Lennart: Converge heeft muzikaal zeker een grote invloed gehad op ons geluid. In die mate zelfs dat we onszelf bijvoorbeeld doorheen het schrijven van onze nieuwe plaat verboden hebben van naar hun muziek te luisteren, uit vrees om ons té sterk te laten beïnvloeden. Het is het soort band waar we over de hele lijn vol respect kunnen naar kijken: ze hebben een genre mee vorm gegeven, het zijn bevlogen muzikanten die live ijzersterk zijn, ondanks hun lange bestaan maken ze nog altijd relevante albums… En ze deinzen er ook niet voor terug om anderen in hun succes te laten delen: hun zanger bracht onze plaat uit en hun gitarist heeft deze opgenomen en gemixt. Het is niet dat we elkaar wekelijks bellen om gezellig te kletsen, maar de band is dus wel sterk en belangrijk in de bestaansgeschiedenis van Oathbreaker.

Opnemen in Massachusetts is dan weer niet zo voor de hand liggend. Alleen al de vliegtuigtickets kosten duizenden euro’s. En dat in tijden van crisis,… Is het label zo een gulle geldschieter of hoe krijgen jullie dit voor mekaar?
Lennart: Tot nu toe kunnen wij niets dan de loftrompet afsteken over onze samenwerking met Deathwish. Ik denk dat dit vooral komt omdat we met realistische verwachtingen over elkaar samenwerken. Zij betaalden de opnames, wij stonden zelf in voor onze tickets naar Boston en ter plekke verbleven we bij Jake Bannon thuis, waardoor het hele proces voor niemand buitensporig veel gekost heeft. Ook los van het kostenplaatje zijn we soms verbaasd over het vertrouwen en de vrijheid die we van Deathwish Inc. krijgen inzake het artwork, enz.

Effe een gear geak vraag om af te sluiten: wat voor gitaar gebruikt jij? Het lichtbruine model komt me niet erg bekend voor.
Lennart: Die gitaar is door Kurt Ballou gemaakt, de gitarist van Converge. Hij heeft zich een tijdje beziggehouden met het custom maken van een aantal gitaren. De mijne heeft een maple body, wat maakt dat ze erg helder klinkt, maar ook wel erg zwaar is, en een EMG-pickup. De nek haalde hij bij Warmoth, een bedrijf dat gitaaronderdelen maakt. Prima gitaar!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s