Deuil – Knallen en plezier beleven

Het gaat snel voor het Luikse Deuil. In nog geen twee jaar tijd ondernamen ze al hun eerste Europese tour en brachten hun uitstekende debuut “Acceptance/Rebuild” aan de man. Ik mocht de band aanschouwen als voorprogramma van Celeste en was dermate overtuigd dat nu ook jullie mogen meegenieten van gitarist Nico zijn verhaal! (Flp)

1471760_238098426350059_895916636_n

Jullie debuut “Acceptance/Rebuild” is uitgebracht op verschillende versies gekleurd vinyl. Komt er ook een cd-versie? En waarom eigenlijk enkel op plaat?
Acceptance/Rebuild” is uitgebracht op vinyl én op cassette (er zijn twee versies: een Amerikaanse, uitgebracht door Red River Family Records en een Europese, uitgebracht door Wooaaargh Records). Als ik echt eerlijk moet zijn, moet ik bekennen dat we niet zeker zijn of het ooit op cd uitkomt. Pas op, als iemand geïnteresseerd is om het uit te brengen op dat formaat, is dat oké voor ons, maar het krijgt niet onze grootste prioriteit. Doe mij maar vinyl, want daarmee kan je echt wel knappe dingen doen. Plus vinyl ziet er nog eens superknap en veel indrukwekkender uit dan een cd. Ik kan ook zeggen dat alles beter klinkt op wax, al ben ik tegenwoordig half doof, haha…

Het eerste wat me opviel, was de enorme hoop labels (TWAALF!!!) die jullie album uitgebracht hebben. Holy sweat baby fucking Jesus! Hoe kan je zoveel labels overtuigen? En waarom zo een grootse samenwerking? Durfden ze het niet aan op hun eigen een nieuwe band uit te brengen? Wat is het nu; ieder label investeert €100 en krijg iets als 50 platen? Toegeven; dit is toch een eigenaardige situatie?
Het zit zo: we wilden ons album uitbrengen in samenwerking met vrienden. Niks meer, niks minder. Eerst waren er 6 geïnteresseerde labels, maar uiteindelijk vroegen 6 anderen om ons te helpen. Tof, zo deden we iets plezants met oude en met nieuwe vrienden die we leerden kennen tijdens deze samenwerking. Er zijn geen contracten of deals opgemaakt tussen ons. Uiteraard investeerden sommigen €400 of €500 en anderen slechts €50 of €100. Maar dat maakt niet uit, want ze kregen de aantallen waarvoor ze betaald hadden. Een ander surplus aan zo een grote samenwerking is het feit dat je lp onmiddellijk verdeeld wordt in verschillende delen van Europa. Al denk ik niet dat we in de toekomst opnieuw zo te werk zullen gaan, want bij momenten was het echt een nachtmerrie om alles in goede banen te leiden.

Er is ook een statement over NSBM. Je schrijft dat Deuil niks met politiek te maken heeft, maar hun middelvinger omhoog steekt naar raciaal beïnvloede muziek. Ik wil het niet over NSBM hebben, maar ik wil wel weten waarom jullie perse zo een verklaring wilden maken. Zoals jullie zelf zeggen: jullie muziek heeft niks te maken met politiek. Maar op deze manier vestig je wel de aandacht erop.
Natuurlijk hebben onze teksten niks met politiek te maken en ook als band hebben we niks te maken met de ANTIFA-beweging. Maar als individuen zijn we allen tegen die kant van de scène. Ik bedoel; het was belangrijk om te zeggen, al zijn we een band, we hebben onze persoonlijke overtuigingen.

Jullie album is echt wel goed, enkel de zang is een beetje twijfelachtig. Ik houd van de emotionele doodsrochels van Reno. Maar na een poos klinken ze steeds maar hetzelfde. Je weet wel; steeds op dezelfde manier kelen, dezelfde nadruk op woorden, geen lange of korte schreeuwen, geen anders klinkende stemmen,… Hoe denk jij hierover?
Bij Deuil, en zeker in de nummers “Acceptance” en “Rebuild“, was het niet de bedoeling om met een frontman aan te treden. De zang dient enkel om te volgen en de muziek te begeleiden, om zo een specifieke sfeer te creëren, onopvallend in het geheel. Renaud is geen technische zanger en het was ook nooit de bedoeling om felle black metal krijsen of iets dergelijks te doen. Ze moesten enkel passen bij het nummer (daarom hoor je hem ook niet zoveel in “Acceptance/Rebuild”). Hoewel hij meer vertegenwoordigd is in de nieuwere nummers. Mét andere stemmen. En mét een andere emotie als het moet.

Ook twee dikke duimen voor Business For Satan, zijnde verantwoordelijk voor het prachtige artwork. Ik zie een verstopte doodskop. Zit er meer achter?
We werkten altijd in samenspraak met Pierre van Business For Satan. Oftewel gaven we hem een onderwerp, oftewel luisterde hij naar de muziek en tekende hij wat hij voelde en welke indrukken de muziek hem gaf. Dat lijkt mij de beste manier van werken met zulke artiesten. Ik wil hem niet vertellen wat te doen of hoe het te doen. Hij moet enkel zijn speciaal ding doen, wat hem en zijn tekeningen zo typisch maakt. Zo gaan we ook te werk als hij tatoeages ontwerpt voor mij. Ik reik een idee aan, hij tekent wat en samen bekijken we wat we kunnen verbeteren of aanpassen.

Hoeveel van jullie screamo achtergrond (Nico speelde in Isaïah) sijpelde door in Deuil. Niet enkel muzikaal gezien, maar misschien ook op tekstueel vlak en de hele DIY-houding.
Inderdaad, Romain (drummer) en ik speelden beide in Isaïah. Het grappig is, dat voordat we Isaïah opstartten, ik iets al wat meer sludgy wilde maken. Uiteindelijk werd dat screamo en ik heb er alles behalve spijt van. We hadden geweldige momenten met die band. Toen Isaïah de pijp aan Maarten gaf, dachten Romain en ik wederom aan onze sludge band en we besloten dat het interessant zou zijn om wat black metalelementen toe te voegen. We startten te repeteren met een bassist (die ons verliet na een half jaar) en vroegen Renaud om te komen zingen bij ons. Twee maanden later, vlak voor onze eerste Europese tour, vroegen we een andere vriend (Lionel) om te komen bassen. Uiteraard ben ik erg DIY-minded. Zo heb ik het altijd gedaan en ben niet van plan ermee te stoppen. Toegeven, het kost dan wel eens meer moeite om tours en albums zelf uit te werken, maar uiteindelijk heb je alles zelf gedaan en dat geeft de meeste voldoening.

Deuil bestaat nu ongeveer een jaar. Jullie evolueerden op warp speed. Deuil speelde al doorheen Europa en bracht een 12 inch aan de man. Ten eerste: hoe was de tour? Verkocht de plaat al platina ondertussen? Ten tweede: jullie hadden deze Blitzkrieg voorzien? Deuil viel binnen in de scène en veroverde hem in geen tijd!
In feite bestaat Deuil al 2 jaren. Maar inderdaad, we speelden onze debuutshow slechts een jaartje geleden. Onze tour met Paramnesia was een ongelooflijke knaller, ook al hadden we problemen met het busje. Huur jouw vervoer nooit bij Cologne Tour Van Service! Het zijn echt rotzakken en ooit zullen ze iemands dood op hun geweten hebben dankzij hun materiaal. Daardoor waren we genoodzaakt een show af te zeggen, maar uiteindelijk was alles geweldig. Onze lp staat nu dubbel platina genoteerd en we rijden allen met een Ferrari, haha… Nee, ik heb geen idee hoe de plaat het doet en het maakt me ook geen zier uit. Eerlijk gezegd denk ik niet dat we zo populair zijn als jij denkt, we doen enkel dingen die we zelf cool vinden. Het schrijfproces voor “Acceptance/Rebuild” duurde een gans jaar. Een gans jaar vol met toegevingen en veranderingen (in de bezetting en in de nummers zelf). Ik denk niet dat je over een Blitzkrieg kunst spreken.

Komende april maken jullie de straten weer onveilig, samen met jullie maten van Luik (niet de stad, maar de gelijknamige band). Deze keer trekken jullie naar het zuiden. Wat verwachten jullie er van? Nu ja, Deuil is relatief onbekend en jullie gaan als headliner. Hebben jullie geen angst dat de opkomst zeer laag zal zijn? Zou het niet beter zijn op de hort trekken met een meer gekende band?
Jazeker! We gaan op tour voor 10 of 11 dagen doorheen Zwitserland, Frankrijk en Spanje. Ik kijk er echt naar uit, omdat heel wat mensen ken die deze shows op poten zetten ook betrokken waren met de release van de lp. Ik heb echter geen idee wat voor opkomst ik moet verwachten en het boeit me dan ook niet echt. Samen met Luik gaan we gewoon toffe momenten beleven, meer niet. Sommige shows zullen echt de moeite zijn, aangezien bands als Rorcal en Sangre De Muerdage gepland staan.

Wat mogen we dit jaar nog verwachten?
Wellicht een nieuw album in oktober. Alles is haast geschreven en ik hoop dat we alles snel kunnen inblikken. Verder staan nog wat losse optredens en tours in de planning. We vertrekken in april en waarschijnlijk ook in september op tour. In feite is het niks echt speciaals, maar meer verlangen we momenteel niet.

Geef een reactie

