Schammasch – Kwaliteit vindt altijd een weg

Het Zwitserse Schammasch is een band die nog veel potten gaat breken. Als de heren hun toekomstige tour met Dark Fortress en Secrets of the Moon tot een goed eind gebracht hebben, staat hun zeker nog veel moois te wachten. “Contradiction” is dan ook een geweldige plaat geworden. Een dubbelaar. Eentje die niet verveeld. Zanger/gitarist C.S.Z. neemt het over. (Flp)

Schammasch

Wat zijn de sterke punten van jullie nieuweling?
Het is een zeer complex album geworden. Het is goed vormgegeven en uitgewerkt van de eerste tot de laatste seconden. Daarnaast worden alle facetten van het album sterk onderlijnd. Het is als een spiegel die voorgehouden wordt. Op zoveel verschillende manieren.

Hoe zou je hem vergelijken met zijn voorganger “Sic Lvceat Lvx“?
In feite hoor je beide albums niet te vergelijken. Ze tonen beide een heel andere manier van vooruitgang. Het is vanzelfsprekend dat vele technische aspecten op “Contradicton” van een veel hoger niveau zijn: songwriting, teksten, zanglijnen, productie, et cetera. Doch, “Sic Lvceat Lvx” heeft zijn speciale momenten en overheersende primitieve, meer pure atmosfeer, wat ik nog steeds erg weet te appreciëren.

Mijn enig punt van kritiek is Schammasch’ gebrek aan eigen stijl. Het is allemaal zeer kwalitatief, jazeker, maar het artwork van Mestastazis is haast een kopie van dat van Ascension. En op muzikaal vlak wordt er heel wat afgekeken van Secrets of the Moon (en Triptykon).
Je meent het? Je stelt me erg teleur hier, want dit is je reinste onzin. Je gaat toch niet beweren dat Schammasch geen eigen identiteit heeft, omdat er gelijkenissen (of zoals jij het zegt: “haast een kopie”) zijn in het artwork van Ascension? Echt? Meestal wil ik nog niet eens de moeite doen om hierop te antwoorden, maar deze keer laat ik het niet liggen. We zullen het eens analyseren. Welke gelijkenissen kunnen we in feite vinden? Dezelfde kleuren? Check. Wat slangen, check. En wat is er nog allemaal? Oh wacht, dat is alles! Echt, noem je dat een kopie? Er is geen enkel aspect in beide ontwerpen als het gaat over datgene ze willen uitdrukken. En dat is volgens mij het belangrijkste wat het visuele van het artwork betreft. Behalve dat, jazeker, het is overigens dezelfde artiest die het ontworpen heeft. Is het niet begrijpelijk dat artiesten hun gekende stempel in hun werk leggen? Ik heb deze domme opmerkingen al talloze keren gehoord ondertussen en ik heb mijn buik vol van de onwetendheid waarvan ze komen. Denk tenminste een beetje alvorens je een oordeel velt. Het klopt dat er verwijzingen zijn naar Secrets of the Moon en een paar naar Triptykon. En dan? We zijn mensen, artiesten. Hoe dan ook worden we beïnvloed door andere artiesten. Dat is geen erg. Mijn excuses als zulke simpele feiten ertoe leiden dat andere mensen denken dat we bands kopiëren. Mensen die niet de moeite doen om een beetje dieper na te denken dan dat, zijn geen seconde waart van onze muziek. Kom naar een van onze shows of ga zitten in je kamer en luister naar de volledige 84 minuten van het album. Doe het in de juiste mindset en zeg dan nog eens dat we een gebrek aan eigen stijl hebben!

Trouwens, je weet toch dat Schammasch een pak beter is dan Secrets of the Moon?
Haha, houd toch op! Neen, ik weet dat niet en zal nooit zoiets beweren. In dit geval heeft het geen zin te spreken in termen zoals “beter”. Ik zie Schammasch niet als een soort van concurrent van Secrets of the Moon. Jazeker, er zijn duidelijke gelijkpunten tussen beide bands. Maar er zijn meer vlakken waarop we verschillen. En tenslotte is Secrets of the Moon een van de meest belangrijkste bands die ik ontdekt heb, nu al negen jaren geleden. Hun muziek was een van mijn belangrijkste leraren sinds ik serieus met muziek begon. Ze zullen altijd speciaal zijn voor mij.

De teksten van “Contradiction” handelen over het occulte. Wil je wat meer uitleg geven hierover?
Dat is wat kort door de bocht, vrees ik. Het klopt dat we occulte thema’s aansnijden, maar niet op een directe manier. De teksten handelen over allerlei materie die verband houdt met de titel. Sommigen zijn erg persoonlijk en behalve de meest voor de hand liggende, zijn er veel boodschappen te vinden tussen de lijnen. In eerste instantie enkel voor mijzelf. Je kunt vele dingen ontdekken als je er oog voor hebt. Verder heeft elke tekst niet één, maar meerdere onafhankelijke beelden van bepaalde emotionele ervaringen, dromerige visioenen, invloeden van boeken, films, et cetera. Ze weerspiegelen vaak hetgeen je voelt als je de muziek beluistert. Op een eerder surrealistische manier. Uiteraard zijn er passages die vanzelfsprekend zijn, maar uiteindelijk dienen ze als visuele ondersteuning van je gedachten. Beeld je in dat het hulpmiddelen zijn voor je geest, zoals bijvoorbeeld de dialogen in een David Lynch film.

Ik vraag me af waarom deze belangrijke teksten niet zijn afgedrukt bij de vinyl release? Ze zouden niet misstaan aan de binnenkant van de gatefold.
Ja, waarom? Geen idee. Misschien omdat het label het niet wilde? Jammer. Maar we zijn erg blij dat het label een vinyl uitgave verzorgt heeft. Dat hadden we niet echt verwacht.

Hoe zijn jullie terecht gekomen bij Prosthetic Records? Toch wel een groot label, met namen zoals Darkane, Dew-Scented, Marty Friedman, Sceptic Flesh,… Een label dat een dubbel album van een relatief onbekende band durft uitbrengen heeft veel lef. Je bent een tevreden man, mag ik aannemen?
Na een Odyssee van schrijven naar labels kreeg ik advies van een goede vriend om contact op te nemen met Paradigm Records, een klein onafhankelijk label uit het Verenigd Koninkrijk. Ik wist niet dat de eigenaar ook de Europese manager was voor Prosthetic Records. Hij was uitermate positief over het album en nam ons onder zijn hoede. Ik ben tevreden met veel zaken, maar niet met alles. Zonder twijfel deden ze voortreffelijk werk in Europa. We kregen veel promotie in vele grote Europese magazines (en het klonk erg oprecht allemaal). We kregen de lp-uitgave, het dubbel album in een geweldig ogende digipack, et cetera. Maar natuurlijk zijn er enkele puntjes die erg vermoeiend zijn, zoals dat bij elk label zou zijn. En ik geraak een beetje geïrriteerd over de doelgroep die Prosthetic bereikt, daar ze duidelijk een mainstream label zijn. Maar dat is enkel de keerzijde van de medaille. Belangen van platenmaatschappijen zijn altijd een moeilijke zaak voor artiesten. En ik denk dat ook de belangen van artiesten een moeilijke zaak zijn voor platenmaatschappijen. Maar hoe dan ook gaven zij ons een goede en serieuze start.

Toen ik bij jullie in Basel in het repetitiekot was, was ik onder de indruk van de luxe die jullie hebben. Het leek haast een veredelde studio. Ben ik juist als ik zeg dat Zwitserland een rijk land is? Is het een makkelijke uitvalsbasis om Europa te veroveren?
Oh, je laten me lachen hier! Ik zou ons kot niet echt luxueus noemen. ‘tuurlijk, er staat enorm veel materiaal, daar het ook een repetitieruimte is voor twee bands (we delen het met Cold Cell) al meer dan 10 jaar. Dus natuurlijk neemt het materiaal toe in al die jaren. Je hebt overigens gelijk, Zwitserland is een rijk land (wat niet wil zeggen dat alle Zwitsers zijk zijn). Het is geen echt geheim. Zwitserland is een prestatie georiënteerde, en voor een tochwat gesloten samenleving. Maar dat staat los van de bands, die het wel moeilijk hebben de rest van Europa te bereiken. De muziekscene hier speelt zich vooral binnenshuis af. En Zwitserland “veroveren” als een band stelt niks voor voor de rest van de wereld. Als je gehoord wilt worden, moet je op zijn minst de buurland bezoeken, anders geraak je willicht nergens met je muziek. Maar uiteindelijk draait het toch altijd rond kwaliteit. Kwaliteit vindt altijd een weg, eender wat je geografische achtergrond is.

Binnenkort zijn jullie de hort op met Dark Fortress en Secrets of the Moon. Ik ben jaloers! Wat zijn de verwachtingen?
Merci! We zullen reizen met een super gepimpte rode nightliner. Het was geen buy-in tour, noch het label had er iets mee te maken. Het kwam erop neer dat we het booking agency aanbevolen waren door V. van Dark Fortress en Ar van Secrets of the Moon. Aldus Advocado Bookings stuurde ons een verzoek. Dat is het. We verwachten sterk op zichzelf staande voorstellingen met een diepste sfeer en duisternis. En veel plezier een fijn ervaringen met toffe mensen.

Iets persoonlijks om te eindigen. Ik sta helemaal achter het Latijns gezegde “mens sana in corpore sano”, terwijl jij wel eens een tripje naar verre werelden durft te nemen. Hoe kan iemand sterk genoeg zijn als hij zijn geest verzwakt met verboden middelen?
Ook ik sta achter dat gezegde. Maar wat jij mis hebt is dat niet niet elke ervaring en gebruik van bepaalde substanties noodzakelijk de geest verzwakt, maar hem waarschijnlijk net juist verrijkt. Het kan de potentie hebben de geest te inspireren door nieuwe niveaus van waarnemingen te tonen. En het hakt ook knopen door in het onderbewuste. Maar laten we duidelijk zijn hier; ik ben geen junkie, noch doe ik zulke zaken op regelmatige basis. In feite zorg ik voor een goede gezondheid voor lichaam en geest, voor zover ik dat kan. Naast een min of meer korte fase van regelmatig gebruik van een zeer slechte slaapmedicijnen (die soms uren totale waanzin veroorzaakten) waren er dergelijke gelegenheden tot nu toe en zullen er zijn in de toekomst. Ik ben niet geïnteresseerd drugs te gebruiken voor plezier of om verveling tegen te gaan. Maar door gebruik op de juiste momenten, sleept het de geest in een alternatieve realiteit voor een kort moment. Je moet een verschik maken tussen verslaafdheid/misbruik en controle/gebruik. Dat is een groot verschil. St. Vincent van BlackLodge schreef ooit in een interview: ” drugs uitsluitend gebruiken voor recreatief gebruik is als een telescoop alleen maar gebruiken om vrouwelijke buren in hun badkamer te begluren. Het is leuk maar je mist de essentie.”

One comment

  1. Pingback: addergebroed

Geef een reactie

