Chasma – Omega theorian

Je op het verkeerde been zetten, kunnen ze wel, deze 3 Amerikanen van Chasma. Als het intronummer “The emblazement” door je speakers knalt, bekruipt het koud zweet me, want even denk ik met een gothic huppeltrut bandje te maken te hebben. De vrouwelijke vocalen in deze intro zijn dan wel bevreemdend en roepen een creepy sfeertje op, ik ben nog niet helemaal zeker of dit wel spek voor mijn bek gaat zijn.  Opvolger “Cathedral of luminaries” stelt me echter gerust, want hier krijg ik plots USBM te horen die wel iets weg heeft van Wolves In The Throne Room en tig andere visjes die in deze grote zwarte vijver zwemmen, hoewel het hier zeker niet over een klakkeloze kopie gaat. Of Chasma het verschil kan maken, blijft echter de vraag. “Arcane firebirth” gaat op hetzelfde elan verder maar bevat halverwege een ingetogen passage met griezelige screams (deed me een beetje denken aan de over-de-top vocalen van Natan Misterek in “Earth: As a furnace” van Altar Of Plagues). De song blijft echter niet de volle 7 minuten boeien en dat is spijtig genoeg het geval voor alle nummers van deze “Omega theorian”. “Frozen paths to never” kent een bijna identieke opbouw, maar vanaf het middenstuk met freaky screams (hier à la Maniac, ex-Mayhem) over een cleane gitaarpartij, begint opnieuw de verveling toe te slaan. Dat belooft, want er volgen nog 4 songs met een gemiddelde speelduur van 7 minuten. De striemende gitaarpartijen in combinatie met geselende drums en sappige screams worden volgens het boekje gebracht, maar het ontbreekt de band simpelweg aan kippenvelopwekkende momenten. “Angelaria” redt de meubels nog enigszins met enkele coole riffs en spanningsbogen. Ik heb voorganger “Codex constellatia” ook maar eens opgesnord en die bevalt me beter. Van deze had ik simpelweg meer verwacht.

JOKKE: 75/100

Chasma – Omega theorian (Candlelight Records 2014)

1. The emblazement
2. Cathedral of luminaries
3. Arcane firebirth
4. Frozen paths to never
5. Trapped beneath the shining world
6. Disciples of an ancient aeon
7. Angelaria
8. Hewn by the hands of infinity

Geef een reactie

