Árstíðir Lífsins – Inhoud en kwaliteit gaan hand in hand

Stefán en de zijnen kwamen eind vorig jaar met een monumentale release op de proppen. Naar mijn mening overtreft “Aldafǫðr ok munka dróttinn” al zijn vorig werk met Árstíðir Lífsins. Conceptueel en muzikaal kent de Ijslandse band weinig te duchten concurrentie. Alles is sterk uitgevoerd en de composities hebben zoveel lagen dat een eerste luisterbeurt nietszeggend is. Volg maar mee…

3540315587_photo

Zelf was het keimoeilijk om “Aldafǫðr ok munka dróttinn” fatsoenlijk te beschrijven. Het werk van Árstíðir Lífsins heeft duidelijk heel wat luisterbeurten nodig om al zijn glorie te laten ontdekken. Hoe vergelijk jij hem met zijn voorgangers?
Het is zeker niet de meest gemakkelijke opgave om nieuw materiaal te vergelijken met oudere albums. Maar ik denk dat “Aldafǫðr ok munka dróttinn” veruit het meest interessante en best gecomponeerde materiaal is wat we tot op heden hebben uitgebracht. Met dit nieuwe album konden we ons eindelijk focussen op duidelijke en haalbare doelstellingen. Vergeleken met zijn voorgangers hebben we er dan ook een erg tevreden gevoel aan over gehouden.

Het hysterisch gekrijst is verdwenen! Wat is er gebeurd met Jorge Blutaar? Hij is al een tijde buiten beeld.
Georg (Jorge) heeft de band al verlaten in het begin van 2013. Hij had er nood aan zijn muzikale activiteiten te beperken tot een absoluut minimum.

Een snelle ja-neevraag: zijn de mannelijke koren 100% echt? Ze klinken belachelijk goed diep en laag!
Jazeker, alle gezangen op ons nieuw (en tevens ook oude) albums zijn helemaal natuurlijk. De zeer diepe stem waarover jij spreekt is hoofdzakelijk die van Árni. Hij heeft een buitengewoon goede en uiteraard ook erg ervaren basstem.

Het moge duidelijk zijn dat jullie enorm veel moeite steken in de muziek, het concept en de teksten. Dit staat echter in schril contrast met het toch wel erg simplistische artwork. Is dat niet een gemiste kans?
Het is de bedoeling dat de hele lay-out een samenhangende en originele indruk weergeeft van de (geschiedkundige) onderwerpen die we behandelen in onze teksten. Dit is de reden waarom we besloten om een origineel script type met originele afkortingen te gebruiken. Zowel het script type als de afkortingen zijn van een origineel 14de eeuwse Ijslands manuscript genomen. We gebruikten ook digitale beelden van originele lege folio bladen uit diezelfde tijd. Tevens kopieerden we historische initialen van dezelfde manuscripten. Deze initialen verwijzen altijd – nomen est omen – naar de tekstuele inhoud die ze in het leven roepen. Zoals heel wat Oud Ijslandse teksten overgebracht zijn in middeleeuwse noordse codes, was het voor ons een voor de hand liggende keuze om dezelfde oorspronkelijke stijl te gebruiken en onze versie daarop af te stemmen. De vertalingen en Ijslandse teksten zijn geschreven en onderworpen aan de moderne standaards van toch wel vergaand Oud Noors-Ijslands onderzoek. De miniatuur uit het Viking tijdperk, waarnaar jij verwijst, is direct gelinkt aan de tekstuele inhoud, net zoals diegene in het eerste deel van het boekje (het manuscript). Als je goed kijkt, zul je ontdekken dat min of meer alle miniaturen, behalve één, versierde slangen tonen. Dat is een typische vorm van (voor christelijke) Viking kunst. De slangen staan tegen het enige kruisfiguur dat je vindt in het begin van een nummer. Dit nummer beschrijft de (aanvankelijk) vergeefse poging van verschillende Noorse priesters om de Ijslanders te bekeren. Als je terugkijkt naar de frontcover, zal je snel opvallen dat het een visuele combinatie is van beide vormen van Scandinavische Viking kunst: een Christusfiguur met vele slangen er rond. In andere woorden: de lay-out en de cover vertegenwoordigen een gesloten structuur die zowel de teksten als afbeeldingen omvangen.

Los van het nieuwe dubbelalbum, brachten jullie ook ” Þættir úr sǫgu norðrs” uit. Een mini album van “enkel” maar 20 minuten. Alles samen heb je ongeveer 100 minuten muziek uitgebracht vorig jaar. Wat is de reden om 2 uitgaven te voltooien in 2014?
Gewoon, we hadden voldoende audio materiaal om het te doen. Daarnaast was ook het derde, en langste, nummer op de EP al opgenomen tijdens de opnamesessies van ons tweede album. Normaal zou dat nummer verschijnen op een split, die uiteindelijk nooit is uitgebracht. Helaas konden wij daar helemaal niets aan doen. Het leek gepast het nummer toch uit te brengen en zo ook ons nieuw opgenomen materiaal te promoten. Twee vliegen in één klap!

Zoals zoveel in de (black) metal scene wordt het verleden aanbeden. Met ogen vol nostalgie wordt gekeken naar vergane geromantiseerde eeuwen. In Europa weten we allemaal wel wat over de noordse erfenis. Maar laten we eerlijk zijn, het was niet zoals (pakweg) Vikings het portretteert op de tv. Hoe zag een doodgewone dag van de gemiddelde Ijslander eruit in de Middeleeuwen? Wellicht kennen wij enkel de populaire verhalen.
Een gewone dag uit het leven op Ijsland anno 10de of 11de eeuw was verre van zoals het tegenwoordig hier aan toe gaat. De Ijslanders , net zoals alle andere Scandinaviërs , waren relatief arme boeren die hun heel leven op het platteland woonden. Hun sociale interactie werd voornamelijk bepaald door het doen en laten van familieleden en lokale gebeurtenissen. Alleen de hoge adel was in staat tot de bekende Viking invallen. Dat terwijl het grootste deel van de Ijslanders op het eiland verbleven en een leven vol wrede en dodelijke gebeurtenissen leefden. Wat betreft de noordse erfenis, is het erg onduidelijk wat er hier allemaal afspeelde in voorchristelijke en heidense tijden. Deze onzekerheid vloeit voort uit het feit dat er weinig bewezen feiten zijn die voldoende informatie geven over de verering van heidense goden. Ook is deze erfenis geen eenzijdig fenomeen dat een nationale uitleg verschaft over de voorchristelijke religies in west Scandinavië. Op basis van wat we vandaag weten, is het nog steeds een wijd verspreid en erg onsamenhangend beeld van heidense verering. Dus het vaak erg geromantiseerd en modern beeld van de voorchristelijke Vikingtijd ligt erg ver van de echte waarheid. Dit beslaat ook de vele symbolen dat moderne heidense black metalbands gebruiken in hun lay-out, logo’s en teksten.

De westerse geschiedenis die wij hier leren op school is al enkele veranderd. Zo was Amerika niet ontdekt door Columbus, maar door de Vikings. Ook de oude Maya’s spraken over een bleke god met blauwe ogen, genaamd Votan. En, ik begeef me op dun ijs nu, sommigen zeggen dat niet alle mensen hun oorsprong vinden op het Afrikaanse continent. Blanke mensen zouden van elders komen. Weet jij nog meer van dit soort (al dan niet bewezen) feiten?
Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in dit onderwerp. Maar zoals ik het zie, lijkt deze etnologische benadering voornamelijk politiek geïnspireerd en vaak aangestuwd door neofascistische en andere extreme politieke standpunten.

Genoeg over het verleden. Nog drie vragen. Allemaal over de toekomst. Hoe zie jij de wereld evolueren de komende decennia?
De laatste jaren sloeg de wereld een erg catastrofale richting in. Ik hoop van harte dat alles terug de betere kant uit evolueert. Maar eerlijk gezegd, ziet de toekomst er niet echt rooskleurig uit. Ongeveer 10 jaren nu, wordt de omgeving meer en meer problematisch. Ook politieke acties worden meer en meer agressief en fatalistisch. Als de mensheid diezelfde weg gaat bewandelen, zoals het de laatste 10 jaren verliep, dan voorspel ik het einde van onze soort in niet meer dan 50 of 100 jaren.

En wat met Árstíðir Lífsins de komende jaren?
De vorige zomer namen we een EP op, getiteld ” Heljarkviða“. Deze bevat twee erg lange nummers van om en bij 23 minuten elk. We hopen dit erg zwaar werkje uit te brengen via Ván Records ergens in het tweede deel van 2015. Vervolgens schieten we in actie om de volgende langspeler te schrijven.

Om te eindigen wat wishfull thinking. Árstíðir Lífsins live! Wanneer? Violen en alle andere niet voor de hand liggende instrumenten: gebruik keyboards. Tijd? Zoek live muzikanten. Of wil je de magie rond de band niet vernietigen?
De idee om live te spelen met Árstíðir Lífsins is al zo oud als de band zelf is. Toch hebben we nog nooit een kans gehad om dit doel te bereiken. Momenteel leven we in drie verschillende landen en een enkele repetitie kost immens veel tijd en energie om iedereen erbij te betrekken. Het zou zeker wel passen om onze muziek live te brengen (enkele jaren geleden hadden we bijna een volledige line-up), maar het is niet mogelijk om alles op hetzelfde moment geregeld te krijgen. Het idee is alvast niet dood en begraven, maar de huidige situatie moet eerst veranderen alvorens we deze piste heropenen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s