Cult of Erinyes – Verre van dood

Tegenwoordig is het moeilijk om alle goeie platen een deftige luisterbeurt te geven. Zo belanden op tijd en stond wat albums in de wachtrij. Enkele jaren nadat “Blessed extinction” uitgebracht is, heeft het tweede album van Cult of Erinyes album uiteindelijk zijn weg naar mijn stereo gevonden. Niet dat het zo een ramp is, want mastermind Corvus is zelf ook nog op zoek naar een exemplaar van zijn eigen plaat. Begrijpelijk, want de beste man heeft zijn handen vol met al zijn undergroundactiviteiten. Al blijft Cult of Erinyes prioriteit nummer één. (Flp)

COE

Eerst en vooral: wat is de status van de band? Sinds “Blessed extinction” is er alleen maar een grote stilte.
Tegenwoordig bestaat Cult of Erinyes uit Mastema en mezelf, plus Baron (gitaar) en Algol (bas). Baal maakt geen deel meer uit van de band. Het zegde een shitload van repetities af (soms zonder wat te zeggen) en belazerde een andere band, waarin hij betrokken was, enkele dagen voor hun eerste show. Deze houding zorgde ervoor dat de samenwerking met Cult of Erinyes ophield en, wat erger is, het einde maakte aan een lange vriendschap. Op muzikaal vlak ben ik het laatste jaar bezig geweest de derde full length te schrijven. Het is toch wel harde labeur, incluis slaaploze nachten en veel hoofdpijn. Maar het is het allemaal zeker waard, want de derde schijf is een knaller! Ik ben alvast erg fier en ben er ook zeker van dat de nieuweling het orgelpunt van onze discografie wordt. Mastema neemt zo snel mogelijk de zang voor zijn rekening en we plannen een release in september 2016. Op cd, vinyl en tape. De rust na “Blessed extinction” was slechts schijn, daar we dus hard werk hebben geleverd.

Blijkbaar staat er ook een nieuwe EP gepland. Voordien brachten jullie er al eentje uit met Zifir. Helaas zijn mini-albums zelden echt interessant en vaak te duur voor slechts enkele minuten muziek, tenzij het wat speciaals is. Of sla ik de bal compleet mis hier?
De EP zal digitaal gratis beschikbaar zijn en fanatici hebben de mogelijkheid een professionele tape te kopen, met dank aan het Portugese label Caverna Abismal. Ik ben zeer verheugd opnieuw samen te werken met hun, dat 5 jaren naar de “Golgotha” tape. Niks duur dus!

Terug naar “Blessed extinction“. Het album is nu al enkele jaren uit. De periode vol euforie, vlak na de uitgave, is nu al een poos voorbij en laat je nu toe om objectiever een mening erover te hebben. Shoot!
De opnames van “Blessed extinction” liepen niet van een leien dakje. Mastema spendeerde heel wat tijd aan zijn familie, wat zeker begrijpelijk is als iemand echt ziek is. En Baal onderschatte zijn drumpartijen, waarmee ik hem niks wil verwijten, want hij is een goede drummer. We waren nooit samen met ons drieën in de studio, waardoor alle druk op mijn schouders kwam. Anderzijds vind ik het artwork fantastisch en ben ik nog steeds erg fier op sommige nummers (“Vlasov notes“, “Coda“, “Sunken cities“). Een tweede album is altijd een moeilijke bevalling, maar we ik denk dat we het overleefd hebben zonder ons te moeten schamen.

Code666 heeft “Blessed extinction” destijds uitgebracht. Jullie hebben een deal voor meerdere albums getekend. Ik weet nog dat je met veel enthousiasme sprak over jullie nieuwe baas. Maar naar mijn mening is jullie vorige label (Les Acteurs de l’Ombre) beter op elk vlak: kwaliteit van bands, promotie, tour support, packaging,… Jullie moesten daar blijven! Nog steeds tevreden van Code666?
Momenteel denk ik dat we van geluk mogen spreken dat voor elke release een goed label hadden. Code666 is een serieus label met veel ervaring. Ik kan absoluut niks slechts zeggen over de samenwerking. Les Acteurs de l’Ombre werd groter nadat we hun verlaten hadden. Dat konden we toen niet weten. Tijd zal uitwijzen of we de beste beslissing genomen hebben.

Je beheert met Tanquam Aegri Somnia zelf ook een label. Je kiest ervoor om erg low-profile te blijven met slechts een minimum aan releases. Hoe zie jij het eigenlijk? Welk doel heb je voor ogen met het label?
Een label runnen is een full time job. En ik heb er al eentje, plus meer dan 5 bands. Helaas heb ik niet de tijd (noch de centen) om Tanquam Aegri Somnia te boosten. Het label is ondertussen een subdivisie geworden van Kaotoxin, met dank aan Niko (de baas van Kaotoxin) die al jaren een goede vriend is. Hij is betrouwbaar, grappig – maar serieus wanneer het nodig is. Eindelijk krijgen Tanquam Aegri Somnia releases meer aandacht. Ik kan alvast bevestigen dan ik de volgende albums van Yhdarl en Zifir zal uitbrengen. Het materiaal van Yhdarl klinkt fantastisch en herdefinieert het woord “extreem”. Ik ben ook zeer benieuwd naar de nieuwe nummers van Zifir, maar daarvoor is het nog even wachten.

Eigenlijk blijf je ook met al jouw projecten en bands erg low-profile. Naast Cult of Erinyes is er ook nog Monads, Goatcloaks en een aantal meer. Allemaal steengoede bands, maar wil je niet eens uit de schaduw stappen? Het lijkt of je eerder al je aandacht wil verdelen over meerdere projecten in plaats van alles te focussen op eentje en er helemaal voor gaan.
Cult of Erinyes heeft top prioriteit en weerspiegelt perfect mijn muzikale voorkeuren. Elke song die ik opgenomen heb, legt sterke en vreemde emoties voor die enkel deze entiteit kan brengen. Voor mij hoeft Cult of Erinyes niet live te spelen om een echte band te zijn. We willen elke show zo eerlijk mogelijk houden en dat is ook de reden dat Cult of Erinyes zich eerder concentreert op opnames dan op het spelen van shows. I ben verdoemd om in underground bands te spelen, maar dat is oké zo. Ik houd van elke band waarbij ik betrokken ben. Zo was ik een enorme fan van Monads alvorens ik erbij kwam. Hetzelfde geldt voor We All Die Laughing. Goatcloaks is op stand-by omdat de zanger in Marokko woont. Ik ben er zeker van dat we een full length gaan opnemen in de toekomst, maar dat kan nog jaren duren, tijd zal het uitwijzen. Ik ben wel begonnen met een nieuwe band, Wolvennest, samen met mijn goede vrienden Michel (La Muerte) en Marc (Mongolito). Het eerste full album wordt binnen enkele maanden door Weme Records uitgebracht op dubbel vinyl en wellicht ook tape. Julius en Marthynna van Der Blutarsch en The Church of the Leading Hand doen mee op 3 nummers. Muzikaal gezien is Wolvennest het meest “what the fuck” spul dat ik ooi topgenomen heb. Maar ik ben er zeer trots op. Zie het als een mix van dark ambient en psyche rock. Ik speel ook nog in een fantastische Belgische black metal band, waarvan de spilfiguren anoniem wensen te blijven, dus ook mijn lippen blijven op mekaar. Tenslotte is er ook nog een black/death band die ik recent uit de grond gestampt heb. Ik ben aan het wachten op de zangpartijen. Een goed label heeft alvast haar support toegezegd, dus dat stemt me tevreden. Dat zijn op zijn minst 7 bands, wat veel is, maar ga eens piepen op Metal Archives en zoek naar Deha (Merda Mundi, Yhdarl, We All Die Laughing,…) en dan zie je dat ik nog erg redelijk ben. Ik vergeet nog het belangrijkste: via al deze bands kom ik in contact met geweldige muzikanten, waarvan sommige goede vrienden zijn geworden.

Hoe zit het met live shows?
Cult of Erinyes gaat wellicht in 2016 een speciale releaseshow doen in september of oktober. En we zijn net gecontacteerd voor een goed buitenlands festival voor het einde van het jaar.

Op Battlehelm sloot je een interview af met deze woorden: “Cult of Erinyes’ essence is creativity, authenticity and a total devotion to what we are devoted to.” Laten we dit interview dan eens afsluiten met de vraag wat die totale toewijding dan juist inhoudt?
“Il n’y a de terrible en nous que ce qui n’a pas encore été dit”.

Geef een reactie

