Bossk – Drijvend door de ruimte

Na enkele jaren op inactief te staan is Bossk terug met “Audio noir“. Een beresterk album dat ergens het midden houdt tussen post-rock, stoner en progressieve metal. Bossk mikt dan ook op een internationaal publiek, aldus bassist Tom Begley. De beste man is een aardig druk baasje en heeft dan ook het een en het ander te vertellen over zijn passie. Al is hij wel wat kort van stof. Flp

bossk

Audio noir” is het eerste full album van Bossk, maar jullie hebben al een aardige reputatie opgebouwd. Zeg eens, wat heb ik gemist om het plaatje te snappen.
We tourden erg veel toen we startten. We kwamen van een erg kleine doom scene en er waren haast geen genregelijke bands om samen mee te spelen. Daarom begonnen we ook te spelen met hardcore en metalcore bands. Dit draaide goed uit en zo kwamen we te staan voor een groter publiek en andere bands in onze scene.

Eerst was ik niet zo onder de indruk van jullie artwork. Maar nu vind ik de heldere kleuren echt fantastisch. Bossk zingt niet vaak en teksten zijn ook niet toegevoegd. Het is me niet erg duidelijk wat het verhaal is achter het artwork en de titels.
We wilden de eerste 3 releases samenbinden voor dit nieuwe record. We waren erg te spreken over de iconisch ogende fotografische elementen van de eerste albums. “Audio noir” is begonnen als een concept over oneindig drijven doorheen de ruimte. Maar we willen dat mensen onze muziek en teksten interpreteren zoals ze willen. Alles heeft een diepere betekenis als je maar goed genoeg kijkt.

In mijn review zag ik “Audio noir” als een soort mix tussen GY! BE, The Ocean en Cult of Luna. Ik durf zelfs te beweren dat Bossk avontuurlijker en meer gevarieerd is dan een Cult of Luna. Je weet toch dat jullie een dijk van een album hebt gemaakt?
Bedankt. We zijn erg blij hoe het album uitgedraaid is. We wilden zoveel mogelijke gebieden te bestrijken, zonder al te veel af te wijken van onze initiële sound. Sommige stukken waren al lang geleden geschreven. Zo is “Nadir” een ongebruikt idee uit 2006. Het creatieve proces was dit maal erg vreemd, vergeleken met hoe we in het verleden werkten. Heel wat ideeën werden heen en weer gestuurd om aan demo’s en melodieën te werken.

Jullie broodheer Deathwish is een Amerikaans label. Er zijn voldoende mogelijkheden om de Europese markt aan te boren? Labels zoals Neurot en Southern Lord zijn dan wel legendarisch, hun Europees netwerk kan beter.
Samenwerken met Deathwish is geweldig, daar we nog nooit eerder een echt stevig label ons hadden staan. We willen geen Europese bad zijn. De idee is om ze ver mogelijk te geraken voorbij Europa. Een label, dat vooral is gesitueerd in de Verenigde Staten, gaat alleen maar helpen om onze fanbase ginds uit te breiden.

Volgens Metal Archives is de band helemaal opgedoekt in 2008 om met exact dezelfde line up terug te komen in 2012. Wat is het verhaal achter deze diepvriesactie?
Dat klopt. We kwamen terug samen om de “Maida Vale” sessie te spelen voor Dan P. Carter. We schreven een nieuwe song en beleefden er echt veel plezier aan! Het voelde goed aan om weer live te spelen. We zijn dan ook altijd goede vrienden gebleven. De bands is heeft zich nooit beter gevoeld dan momenteel, en het zal alleen nog maar beter worden.

Hoe staan jullie tegenwoordig tegenover live shows, want Bossk speelt niet erg veel.
We werken allen voltijds, dus dat beperkt al heel wat mogelijkheden. Maar we vinden dan we ons moeten focussen op de shows die we echt willen spelen, in plaats van diegene waarvan we denken dat het misschien moet. We willen niet enkel spelen om te spelen. We proberen wat meer selectief te zijn.

…al heb ik een Belgische show gezien, samen met All Pigs Must Die. Het is een stukje van een nader vrij te geven tour? Wat staat allemaal op het programma?
Momenteel is enkel die show booked. We werken aan meer shows voor juli momenteel. Het is plezant dat we niks hoeven te haasten. De zaken zijn natuurlijk gegroeid en we zijn niet gehaast dat te veranderen.

Een persoonlijke vraag om af te sluiten. Waar haal nog voldoende tijd om je op Bossk te concentreren? Je bent immers tour manager voor grote Amerikaanse bands (tegenwoordig Monster Truck en eerder Converge). Ik veronderstel dat je elk jaar toch geruime tijd in de States verblijft.
Het is best wel moeilijk inderdaad. Maar voor mijn job is het een goede vaardigheid meer dan één ding tezamen te kunnen doen. Ik ben erg trots op mijn bands en het is de extra stress en tijdsbesteding zeker waard.

Tot in Antwerpen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s