Whoredom Rife – We doen dit om de juiste redenen

Daar Nidrosian Black Mass afgelopen december zijn laatste adem uitblies, waren alle ogen dit jaar gericht op Prague Death Mass. Eén van de labels die hand-in-hand gaan met deze viering van al wat occult is op gebied van black en death metal is het Noorse Terratur Possessions, die de release van zeven (nieuwe) platen liet samenvallen met de kick-off van het festival. Eén van die releases waar hardnekkig naar uitgekeken werd, is het debuut van het Noorse duo Whoredom Rife. Vermits deze EP mij van mijn sokken blies, klopte ik bij mastermind V. Einride aan voor wat extra uitleg rond zijn band en probeerde ik de pieren uit zijn neus te vissen. Enigszins kort van stof diende hij mij van antwoorden. (JOKKE) 

whoredom-rife

Hail! Whoredom Rife is een nieuwe band aan het black metal firmament, maar het zou me ten stelligste verbazen als dit de eerste keer was dat je een studio indook om je muziek op te nemen aangezien er erg sterk gemusiceerd wordt en jullie sound erg volwassen klinkt. Hoe is Whoredom Rife ontstaan en ben je ervoor nog in andere bands actief geweest?
Ik heb Whoredom Rife in 2014 in het leven geroepen, maar het is iets dat al jaren lang in mij aan het groeien was. Tien jaar lang ben ik een drukbezette tourende muzikant geweest waardoor er weinig tijd over bleef om aan andere muzikale zaken te werken, tot ik uiteindelijk besloot om het heft in handen te nemen en mijn ideeën deftig uit te werken. Ik kocht een home-studio en begon al mijn verzamelde riffs op te nemen. Sinds dag één had ik de vocalen van K.R. in gedachte en het kostte me niet veel moeite hem te overtuigen, waar ik héél blij mee ben. We besloten dan ook (om de juiste redenen) samen te werken. We zijn beiden inderdaad voorheen in allerlei bands actief geweest.

Op jullie bandfoto’s zien jullie er niet bepaald een stel twintigers uit en jullie stellen inspiratie te halen uit de jaren negentig black metal. Hoe ben je met het genre in contact gekomen en wat betekent black metal voor jou? Wat maakt Noorse black metal zó anders dan black metal uit andere landen?
Ik ontdekte black metal via K.R. die ik al van kinds af aan ken, maar het komt er eigenlijk op neer dat ik naar meer donkere en heavy muziek op zoek was tijdens mijn tienerjaren. Het is een combinatie van mijn fascinatie voor het occulte en mijn liefde voor muziek die me op dit pad geleid heeft. Black metal betekent voor mij “the left hand path” en draait om individualisme en spirituele verheerlijking, maar hét allerbelangrijkste blijft de muziek. Wat heeft Noorse black metal dat andere vormen van black metal niet heeft? Dat het van Noorwegen komt. Vele buitenlandse bands slagen er hoegenaamd niet in om Noors te klinken, simpelweg omdat ze niet Noors zijn. Ik verkies bands die hun eigen cultuur en geschiedenis in hun sound projecteren en niet die van iemand anders.

Op plaat opereren jullie als een duo, maar voor live shows doe je beroep op andere muzikanten. Zal Whoredom Rife altijd jouw band blijven waarin je met K.R. samen werkt of sta je open om andere muzikanten te laten deelnemen aan het creatieve proces?
We werken als een duo omdat het op dit moment gemakkelijker is. Maar ik heb geen probleem om er anderen bij te betrekken, zolang we ons maar ontwikkelen.

Niet alleen werd jullie debuut EP tijdens Prague Death Mass gereleased, het was ook de allereerste keer dat jullie met Whoredom Rife op de planken stonden. Hoe verliep het optreden? Werden de verwachtingen ingelost? Enkele vrienden van mij waren aanwezig op het festival en zeiden dat vele bands te kampen hadden met een slecht gitaargeluid.
Ik heb geen idee hoe de sound in de zaal was, maar ik denk wel dat alles liep volgens verwachting. We hadden niet verwacht er voor de volle 100% te staan op onze eerste show, wat ook niet het geval was. Je hebt als band enkele shows nodig om er écht te kunnen staan en comfortabel met elkaar om te gaan, maar ik ben er zeker van dat we snel op dat punt zullen staan.

Jullie zijn afkomstig van Trondheim en vallen daardoor onder de noemer Nidrosian black metal (Nidaros was de oude naam voor Trondheim, JOKKE). Wat betekent deze omschrijving voor jou? Is het louter een “tag” om alle bands uit Trondheim onder te categoriseren of is er ook een soort van broederschap tussen de leden van de verschillende bands? Voelen jullie je op een spirituele of thematische wijze verbonden met elkaar?
We zijn een band uit Trondheim en zitten op Terratur Possessions. Meer betekent het niet voor mij.

Ik hoor soms invloeden van héél oude Keep Of Kalessin – een andere uit-Trondheim- afkomstige band die echter niet tot de Nidrosian scene blijkt te horen – terug in jullie muziek en de “Whoredom rife” song doet me aan het latere werk van Satyricon denken. Welke bands beschouw je als een invloed?
Bathory, Mayhem, Darkthrone, Burzum, Emperor, Dissection, Thorns, Morbid Angel en Immortal zijn de bands waar ik mee opgroeide, dus zullen ze me wel beïnvloed hebben, of ik dat nu leuk vind of niet.

De vinyluitgave van jullie debuut ziet er erg professioneel uit en bevat magnifiek artwork van José Gabriel Alegria Sabogal. Hoe zijn jullie met deze ontwerper in contact gekomen en hoe is het artwork gerelateerd tot de bandnaam en albumtitel “The worship of idols instead of God; Idolatry”?
Ten eerste is dat niet de albumtitel. Het album heeft geen titel. “The worship of idols instead of God; Idolatry” is simpelweg een verklaring voor de bandnaam. Ten tweede was het Ole van Terratur Possessions die met José werkte, dus alle credits gaan naar hem.

Hoewel de teksten ontbreken, lijk je zowel in het Engels als het Noors te schrijven. Hoe beslis je om een tekst al dan niet in het Engels of je moedertaal neer te pennen?
Ik beslis eigenlijk niet. Ik schrijf gewoon wat er in me opkomt afhankelijk van hoe een song aanvoelt.

In de promotekst van Terratur Possessions wordt gesteld dat de vier songs van jullie MLP nog maar een glimp zijn van wat er nog te komen staat. Mag ik concluderen dat we snel nieuw materiaal mogen verwachten?
Ja!

Welke doelen heb je met Whoredom Rife voor ogen? Nog shows in de aantocht?
Onze ambities zijn erg hoog maar realistisch. We willen vooruit, maar om de juiste redenen. We verwachten binnen dit en een jaar op regelmatige basis de hort op te gaan en festivals aan te doen, na de release van onze eerste langspeler die begin 2017 zal uitkomen. Momenteel staan we onder andere geboekt op het Krater Festival in Oslo op 18 november.

Bedankt voor het interview!
Jij bedankt voor de interesse in Whoredom Rife!

 

Geef een reactie

