Verwoed – In onvrede met het aardse bestaan

Met een luide knal plaatste het uit Utrecht afkomstige Verwoed zich met haar recente debuut “Bodemloos” op de Nederlandse black metal kaart. Eind september werd deze EP voor de eerste keer live voorgesteld in zaal Db’s in Utrecht, wat een lust voor oren, ogen en andere lichaamsdelen was. Ik klopte bij Verwoed mastermind Erik B. aan de deur om te polsen hoe hij op zijn live debuut terug blikte. (JOKKE)
verwoed

Gegroet Erik! Ik was danig onder de indruk van je debuut “Bodemloos” en hoopte dat je zou instemmen met een interview. Ik wou echter wachten tot jullie live doop achter de rug was om te zien of de plaat ook live waargemaakt kon worden. Volmondig “ja!” dus (de afwezigen kunnen de show hier herbekijken: http://www.cvltnation.com/premiere-verwoed-debut-performance-full-set/). Ben je tevreden over hoe de eerste show verlopen is? Met ook Turia en Wederganger op de affiche kregen de aanwezigen een mooie dwarsdoorsnede van Nederlandse black metal anno 2016 te verteren. Hoewel het bordje “uitverkocht” aan de deur hing, had ik de indruk dat er toch nog gerust wel wat volk bij kon.
Heel tevreden. Om de nummers die je alleen geschreven en opgenomen hebt, gespeeld te horen worden door een volledige band was, vooral tijdens de eerste repetitie, heel vreemd en voelde wat onwennig aan. Dit veranderde echter al vrij snel in een euforisch gevoel.

Bodemloos” werd volledig door jou ingespeeld. Om de plaat naar het podium te vertalen moest je natuurlijk andere muzikanten optrommelen. Wie heeft je zoal uit de brand geholpen en zullen zij altijd van de partij zijn voor live shows? Treden ze als volwaardig lid toe tot de band of blijft Verwoed jouw soloproject als het op het schrijven van muziek aankomt?
Michael (The Secret), JB, Jeroen (beiden Herder) en Joris (o.a. Leaves Eyes) vervullen de rollen bij live optredens. Ik schrijf nog steeds alle muziek, maar zal bij de volgende opnames gebruik maken van Joris op drums. Mijn drumkunsten zijn dusdanig beperkt, dat het me soms belemmert in het schrijfproces. Met iemand als Joris achter de kit, zijn er geen beperkingen meer in wat wel en niet kan.

Voor de live show koos je om de rol van zanger op jou te nemen, hoewel je ook de positie van gitarist, bassist of drummer had kunnen innemen. Was het van meet af aan duidelijk dat je de microfoon ter hand wou nemen? Had je niet liever (ook) als gitarist op het podium gestaan, vermits jij alle muziek geschreven hebt of valt zingen en gitaar spelen niet te combineren?
Het idee om dit live te gaan doen speelde al langer in mijn hoofd en het instinctieve gevoel dat ik zou gaan zingen was daarbij altijd al aanwezig. Hier van afwijken zou niet juist zijn.

De hoge kwaliteit van het muzikaal gebodene maakt duidelijk dat je een getalenteerd muzikant en multi-instrumentalist bent. In welke rol (zanger, gitarist, drums) voel je je het meest comfortabel en welk instrument beheers je het beste naar jouw mening?
In het geval van Verwoed, zou ik zeggen gitaar.

Ik heb me laten vertellen dat jij afkomstig bent uit de punk en hardcore scene. Tevens ben je ook actief in stoner/doom band Uur (het voormalige Dresden/Leningrad). Vanwaar de intentie om black metal te gaan maken? Uit sommige hoeken waait soms wel al eens negatieve kritiek op hardcore kids die plots black metal gaan spelen.
Ik werd niet op een dag wakker met de intentie om black metal te gaan maken. Het is, op een voor mij vooralsnog onverklaarbare manier, zo gegroeid. Wanneer je leeft met een zodanige ‘onvrede’ met het (aardse) bestaan, is het denk ik onvermijdelijk dat je persoon op een bepaald punt in het leven de wegen kruist met black metal. Kortzichtige kritiek van bekrompen zogenaamde puristen op ‘hardcore kids die black metal maken’, leg ik naast me neer. Als je zulke aardse gedachten toelaat in zoiets ongrijpbaars en wetteloos als black metal, begrijp je het volgens mij niet helemaal.

Je eerste stappen in black metal werden echter niet gezet onder de naam Verwoed. Je opereerde eerst als Woudloper waarmee een EP en een single uitgebracht werden. Waarom heb je na deze releases een punt achter Woudloper gezet om onder de naam Verwoed verder te gaan?
Voordat er überhaupt één noot was opgenomen, bestond de naam Woudloper al. Al snel kreeg ik het gevoel dat deze naam de lading van de muziek allesbehalve dekte, vandaar de verandering naar Verwoed.

De term “verwoed” kan allerhande betekenissen hebben: boos, bezeten, enthousiast, fervent, fel, geestdriftig, heftig, hevig, hartstochtelijk, laaiend, naarstig, rabiaat, razend, vroed, vurig, woedend, … Welke van deze termen is het meest op jou van toepassing als individu?
Verwoed in de breedste zin van de betekenis van het woord. Het is een prachtig woord met een dusdanig diverse lading waarvan elke betekenis mij en de muziek dekt.

De black metal die op “Bodemloos” te horen is, bevat uiteenlopende invalshoeken gaande van orthodoxe elementen over psychedelische uitgerekte stukken en dreigende drone/ambient. Enig idee of één van deze elementen op een volgende release nog verder uitgediept gaan worden of gaat de sound van Verwoed steeds een amalgaam van verschillende stijlelementen blijven?
Ik heb geen idee. Ik schrijf niet met de intentie om een bepaald nummer of stukje te schrijven; ik laat het me overkomen en als het gevoel juist is, gebruik ik het.

Ik heb de indruk dat de recensies van “Bodemloos” unaniem positief zijn. Had je dit enigszins verwacht en hoe ga je om met eventuele negatieve kritiek?
Ik verwacht helemaal niks. De demo werd bijvoorbeeld niet opgenomen met de intentie om deze ooit uit te brengen, maar Joost (Terzij de Horde) heeft me net dat zetje gegeven dat ik nodig had om het toch te doen. De recensies zijn inderdaad lovend; iets wat ik absoluut niet had verwacht of überhaupt mee bezig was/ben.

Zowel de muziek, als de songtitels en het knappe hoesontwerp van Joost (Terzij De Horde) schijnen een nihilistisch, hallucinogeen en paranoïde gevoel uit. Worstel je in het dagelijks leven met jezelf en de wereld rondom ons? Hoe zie jij de toekomst voor de mensheid tegemoet?
De mensheid is verdoemd. Dat weten we allemaal. We zijn als mens zo dusdanig ver van onze instinctieve driften en natuurlijke gevoelens verwijderd, dat we geen idee meer (kunnen) hebben wat het daadwerkelijke nut is van onze tijd hier op aarde. In plaats daarvan storten we ons op kunstmatig geluk in de vorm van materiële voldoening. De worstelingen die ik hiermee ervoer, heb ik, mede dankzij bepaalde ervaringen en inzichten die ik heb opgedaan tijdens een aantal trips, de kop weten in te drukken.

Is er een dieperliggend thema dat de drie songs op “Bodemloos” verbindt?
De Dood.

Voor de release van “Bodemloos” werk je samen met het vrij nieuwe Argento Records. Hoe ben je met hen in contact gekomen en hoe verloopt de samenwerking?
Ik ben via JB in contact gekomen met Michael van Argento (tevens live gitarist). Juist omdat hij nog niet veel had uitgebracht, was ik enthousiast om het op zijn label uit te brengen. Op die manier kun je samen met je label iets moois opbouwen, in plaats van ‘nóg een band op dat label met meer dan 100 bands op het rooster’ te zijn. Michael en Clio zijn voor de volle 100% toegewijd aan wat ze doen en dit doen ze met de grootste passie, dus ik ben erg blij dat zij dit wilden doen.

Wat mogen we in de toekomst nog van Verwoed verwachten?
Momenteel werk ik aan een full length, wat vooralsnog voorspoediger gaat dan verwacht. Daarnaast blijft het niet bij die ene show in dB’s.

Geef een reactie

